اصول علمی و کاربردی آبیاری درخت زردآلو

آموزش آبیاری زردآلو راهنمای آبیاری درخت زردآلو

درخت زردآلو در سال به چه مقدار آب نیاز دارد ؟ چه زمانی باید درخت زردآلو را آبیاری نمود ؟ مدیریت آب در باغات زردآلو به چه صورت است ؟

احتیاجات آب و آبیاری درختان زردآلو

آبیاری منظم برای پرورش درخت زردآلو الزامی است . رطوبت یکنواخت خاک در حفظ قدرت رشد ، باردهی و اندازه میوه ها مهم می باشد . علاوه بر مقدار و قیمت آب ، کیفیت آن نیز اهمیت زیادی دارد . زیرا آبیاری مداوم یک خاک خوب با آب سنگین و یا شور ، به تدریج زمین را شور و نامناسب می سازد .

نیاز آبی میوه های هسته دار (در اینجا درخت زردآلو) در روش سنتی بر حسب شرایط اقلیمی منطقه و رقم ، ۷ تا ۱۰ هزار متر مکعب برای هر هکتار در سال می باشد ، که در آبیاری قطره ای نیاز آبی به حدود ۵ تا ۶ هزار متر مکعب خواهد رسید . در روش های آبیاری سنتی باید به گونه ای عمل نمود که در حین آبیاری ، آب با طوقه درختان تماس نداشته باشد .

در نقاطی که بارندگی سالیانه ، کمتر از ۷۰۰ میلی متر و یا غیر متعادل باشد ، باید در روز های خشک ، آب مورد نیاز درخت را به وسیله آبیاری تامین کرد .فراهم نمودن آب کافی برای درخت طی اولین سال پس از کاشت ، به منظور کمک به توسعه سیستم ریشه ای مناسب ، از اهمیت بسزایی برخوردار است .

زمان تشخیص آبیاری

هنگامی که حدود ۵۰% آب از خاک تخلیه گردد ، باید درختان را آبیاری نمود . برای بررسی محتوای آب در خاک ، به کمک یک بیلچه ، بیل یا لوله خاکی تا عمق ۲۰ الی ۴۰ سانتی متر خاک را حفاری کنید . خاکی که در حدود ۵۰% ، آب در دسترس دارد ، به صورت های زیر احساس خواهد شد:

برای بافت خاکدانه ای درشت ، تقریبا خشک به نظر می رسد. گلوله ای که از این خاک ساخته می شود قادر به حفظ شکل خود نیست و از هم می پاشد .

برای بافت لومی : گلوله ای که از این خاک ساخته شود تقریبا شکل پذیر است ، هنگامی که بین انگشتان فشرده شود نوار ضعیفی را ایجاد خواهد کرد . رنگ آن تیره رنگ می باشد .

برای بافت رسی : به خوبی گلوله می شود ، نواری به طول یک اینچ یا بیشتر می توان از آن ایجاد کرد ، رنگ تیره دارد و کمی چسبنده است .

مدیریت آب در باغات زردآلو

آبیاری به موقع درخت زردآلو به منظور رشد و میوه دهی مناسب آن ، الزامی است . برای اطمینان از تامین رطوبت کافی ، باید خاک را پیش از پژمرگی درخت ، به طور کامل خیس نمود . برای جلوگیری از آبیاری بیش از حد ، آب اضافی باید زهکشی شود . خشک شدن و مرطوب شدن متناوب خاک ، موجب ورود اکسیژن مورد نیاز برای رشد ریشه به خاک می شود .

پس از کاشت درخت ، آن را به خوبی آبیاری نمایید . لذا آبیاری مکرر درخت تا هنگام استقرار کامل ریشه ها مورد نیاز است .

آبیاری درختان جوان مهمتر از تغذیه آن ها است . درختان جوان سیستم ریشه ای کوچکی دارند ، بنابراین می بایست به طور مرتب آبیاری شوند . به عنوان یک قاعده کلی ، در صورتی که درخت تازه کشت شده ، دو هفته بدون بارش با حداقل ۵/۲ سانتی متر باران را طی کند ، باید آن را آبیاری نمود . درختان جوان به ندرت به آبیاری در فصل پاییز نیاز دارند . به جز در موارد خشکی شدید ، بهتر است با کاهش میزان رطوبت خاک در فصل پاییز ، درخت را به خواب زودرس در فصل زمستان وادار کنیم .

آبیاری بیش از حد درختان زردآلو باعث زرد شدن برگ ها ، ریزش آن ها و پوسیدگی ریشه می شود . کمبود آب نیز باعث زرد شدن برگ ها ، ریزش آن ها و ریزش میوه های کوچک می شود . بنابراین بایستی با توجه به نیاز آبی درخت ، آبیاری متعادل را انجام داد .

برای آبیاری ، کشاورزان باید یک سیستم مناسب را انتخاب کنند که باعث سوء استفاده از منابع آبی نشده ، صدمه به خاک نزند و اثر منفی بر سلامت گیاهان نداشته باشد . یکی از روش های پیشنهادی ، سیستم آبیاری قطره ای است . در این سیستم آب مستقیما از تانکر مرکزی به طور مستقیم به لوله های نازک منفذ دار منتقل شده  و از آنجا در بین تک تک گیاهان توزیع می شود . این کار به طور متناوب انجام می گیرد اما سرعت جریان آب بسیار آرام بوده بنابراین زمان کافی برای نفوذ آب در منطقه ریشه محصول وجود دارد . در این روش آب کمتری هدر می رود . همچنین اثر منفی بر خاک ندارد .

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب