آنچه که درباره کاشت چمن باید بدانید

چمن پرورش و نگهداری چمن

چمن کاری از سه جنبه حائز اهمیت است:

۱- در مناطقی که منازل، کارخانه ها و مدارس وجود دارند، به منظور تعدیل دما، افزایش رطوبت محیط، کاهش آلودگی هوا و … چمن کاری می شود.

۲- برای استفاده در زمین های ورزشی مثل زمین گلف، فوتبال، اسکی و … چمن می کارند.

۳- استفاده تزئینی از چمن؛ چرا که فضای سبز بدون چمن زیبایی و لطفی ندارد.

مهم ترین مشکلی که در توسعه چمن کاری موجود است، گرانی بذر چمن، هزینه ی به نسبت بالای احداث، هزینه بالای نگهداری و همچنین مشکل کم آبی است.

کشت و کار چمن

به دو صورت می توان چمن کاری کرد:

– منظم

– نامنظم

در روش کاشت نامنظم، جلوه چمن زیبا تر است و فضا را بزرگتر نشان می دهد (خطای دید) اما چمن زنی در روش کشت نامنظم (مخصوصا در حاضیه ها) دشوار است.

روش های کاشت چمن

بذری (دستی یا ماشینی)

معمول ترین و راحت ترین روش کاشت چمن است. بذرها به راحتی انبار می شوند و در روش کشت بذری، گسترش ریشه های چمن بسیار خوب صورت می گیرد، به کارگر و هزینه کمتری نیاز دارد. تنها عیب این روش این است که در هر زمان از سال نمی توانیم بذر را بکاریم.

روش نشایی

یک مقدار از چمن را به همراه خاکش از مکانی به مکان دیگر، انتقال می دهیم. اگر بخواهیم در فصل رشد چمن را نشا کاری کنیم، نیازی نیست که تمامی زمین را با نشاهای چمن بپوشانیم، چون نشاها رشد می کنند و جاهای خالی زمین را پر می کنند. لیکن در غیر فصل رشد باید تمامی فضای زمین، با نشا پر شود. روش نشا کاری برای زمانی است که نیاز به کشت سریع داریم و در دنیا از این روش کمتر استفاده می شود.

روش کاشت چمن های فرش (رول)

در این روش چمن در محلی خاص کشت می شود و هنگامی که به اندازه مناسبی برای فروش رسید، به همراه ریشه و ریزوم بریده و به محل اصلی کشت انتقال داده می شود. تفاوت عمده چمن فرش با چمن مصنوعی در اینست که در تولید چمن فرش عامل مهم، بخش زیرزمینی است ولی در چمن معمولی عامل مهم، قسمت روی زمین است. لذا در تولید چمن فرش استحکام و توسعه خوب ریزوم ها و ریشه ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

مزایای استفاده از چمن فرش

– کاشت سریع چمن

– ترمیم سریع و آسان بخش های آسیب دیده

– امکان چمن کاری در شیب های تند (در شیب های تند بذرها آبشویی می شوند و پایین می روند)

برای برش چمن فرش از دستگاه برش بهره می گیرند که این وسیله چمن را بریده و لوله می کند. گونه هایی برای چمن رول انتخاب می شود که دارای ریشه و یا ریزوم های خوبی باشند مثلا از چمن های فصل گرم، چمن آفریقایی و از چمن های فصل سرد، چمن پوا مناسب می باشد.

نکاتی که در هنگام کشت چمن فرش باید به آن ها توجه کرد:

– صخره ای نبودن محل تولید؛ مثلا سنگ های بزرگ در خاک نباشد تا دستگاه برش آسیب نبیند.

– کوددهی مناسب؛ به ویژه کود فسفر که ریشه ها خوب توسعه پیدا کنند.

– تسطیح کامل زمین محل تولید چمن فرش.

– استفاده از بذر سالم

– استفاده از مقدار مناسب بذر برای تولید چمن فرش (در روش معمول بذری به ازای هر متر مربع ۴۰ گرم بذر نیاز است که در روش کشت چمن فرش، نصف این مقدار یعنی ۲۰ گرم بذر به ازای هر متر مربع مورد نیاز است)

– بیش از دو بار نباید از یک زمین، چمن فرش برداشت شود زیرا خاک آسیب می بیند.

– چمن فرش را معمولا به روش بارانی آبیاری می کنند و در هنگام چمن زنی باید دقت شود که چمن فرش را نباید زیاد کوتاه کرد زیرا ذخیره مواد گیاهی در اثر کاهش فتوسنتز، تقلیل می یابد.

– بسته به رقم چمن و آب و هوا بعد از ۴ تا ۱۲ ماه از زمان کشت بذر، برداشت انجام می شود.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب