تعداد لایه ها چه تاثیری بر عملکرد و عمر شیلنگ ها دارد؟

لایه های شیلنگ شیلنگ آبیاری شیلنگ داراکار شیلنگ پی وی سی شیلنگ چند لایه

مقوله لایه های بدنه در شیلنگ های آبرسانی و دیگر محصولات مشابه یکی از معدود مسائل مهم مخصوصا در پروسه ساخت شینلگ می باشد. درواقع تمام موجودیت و دوام و خصوصیات شینلگ به این مسئله باز می گردد.

شیلنگ ها از لحاظ ساختار بدنه و با توجه به نوع و زمینه کاربری، دارای تعدادی لایه هستند که در هنگام ساخت، به ترتیب بر روی یکدیگر سوار می شوند. تعداد این لایه ها می تواند از یک تا چند لایه باشد که هر کدام دارای خصوصیات و جنس خاصی هستند. هر کدام از این لایه ها، بسته به هدفی که دارند ضخامتی را به خود اختصاص داده اند.

این لایه ها با توجه به نوع شیلنگ نقش متفاوتی را ایفا می کنند که در زیر با ذکر چند مثال این موضوع را روشن تر می سازیم.

شیلنگ های آبرسانی به صورت تک لایه، دو ، سه یا چند لایه ساخته می شوند. در این شیلنگ ها طبیعتا هر چه تعداد لایه ها بیشتر باشد انعطاف آنها نیز کمتر می شود؛ اما از جهتی مقاومت آنها در برابر عوامل آزار دهنده مثل فشار آب بیشتر می گردد. در اکثر شیلنگ های چند لایه مثل شیلنگ سه لایه، یک شبکه از نخ پلی استر وجود دارد که با وجود آنکه این نخ در بیرون از شیلنگ، از خود مقاومت چندانی نشان نمی دهد. اما ترکیب این نخ با لایه های پلی اتیلن باعث ایجاد یک ترکیب قوی و با دوام می شود که می تواند فشار زیادی را تحمل کرده و از کش آمدن و افزایش طول شیلنگ که منجر به پارگی آن می شود جلوگیری نماید.

شیلنگ های صنعتی یا آتش نشانی دارای لایه هایی هستند که می توانند علاوه بر عوامل طبیعی مثل فشار سیال و نور خورشید، در مقابل عوامل مضر غیر عادی نیز استقامت کنند. در این راستا، ضخامت لایه ها و جنس آنها از عوامل تعیین کننده می باشد. به عنوان مثال وجود لایه های شیاردار، استفاده از لایه فنر فلزی در درون بدنه شیلنگ ، وجود لایه ای از جنس کناف فلزی و … از عواملی هستند که استقامت شیلنگ را بسیار بالا  می برند.

در کنار شکل و ترکیب لایه ها ، جنس ماده آن ها نیز از عواملی است که باعث دوام یا ضعف شیلنگ می گردد. مثلا شیلنگ آبرسانی از جنس PVC نرم ساخته شده که بیشتر می تواند آنرا در مقابل عوامل غیر شیمیایی حفظ می کند. ولی جنس شیلنگ های صنعتی یا آتش نشانی، از نوعی PVC و مواد دیگر ساخته شده اند که به شدت در مقابل عواملی همچون خوردگی ، اسیدها ، مواد قلیایی ، مواد نقتی ، حرارت و … نیز مقاومت می کنند.

یکی از نکات قابل توجه در مورد شیلنگ ها مربوط به سطح بیرونی آنها است. سطح بیروین شیلنگ ها را  چه تک لایه باشند و چه چند لایه، طوری طراحی می کنند که خاصیت آیینه ای داشته باشد و پرتوهای خورشیدی را بازتاب کند. از جهتی شفاف بودن لایه های شیلنگ امکان های کابری دیگری را نیز برای آن ایجاد می کند. امکان هایی همچون: عبور پرتو خورشید یا دیگر پرتوها از شیلنگ برای انتقال دما به مایع و خلاص شدن از دست آن ، دیدن مایع درون آن برای اینکه بتوان شدت و نوع فعالیت آنرا زیرنظر داشت و… .

گروه: آبیاری
یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب