تعویض گلدان در هفت مرحله

تعویض گلدان گل در سایت پادیاب

آیا ریشه های گیاه در گلدان خیلی پر و درهم رفته شده است ؟ آیا ارتفاع گلدان کمتراز ۲۵ سانتی متر است ؟ آیا دوست دارید گیاه رشد بیشتری داشته باشد ؟ در این صورت وقت تعویض گلدانتان فرا رسیده است .

بهترین زمان تعویض فصل بهار است که گیاه تا رسیدن فصل زمستان و توقف رشد ، فرصت کافی برای توسعه دراختیار دارد . اندازه گلدان فقط باید هم در طول و هم در عرض یک درجه بزرگتر از گلدان قبلی باشد .

مراحل تعویض گلدان به قرار ذیل است :

۱-      گلدان های سفالی را چند ساعت در آب بگذارید تا سیراب شود .

۲-      سوراخ زهکش کف را بررسی و در صورت بسته بودن باز کنید.  روی آن چند تکه گلدان شکسته یا سنگ ریزه بریزید و لایه ای از کمپوست اضافه کنید .

۳-      یک ساعت قبل از خارج کردن گیاه , گلدان را آبیاری کنید و سپس با زدن لبه آن به سطحی سخت گیاه را خارج کنید . در این کار بسیار احتیاط کنید زیرا شکستن گلدان امکان آسیب رساندن به دست را دارد و بهتر است در حین کار دستکش و لباس آستین بلند بپوشید.

۴-      تکه های شکسته های قبلی را حذف کرده و ریشه های اضافه و پوسیده را هرس کنید . مقداری از کمپوست کهنه را بتراشید و چند سانتی متر از خاک رویی را حذف کنید .

۵-      حجم ریشه را درون گلدان گذاشته و محل قرار گرفتن را حدس بزنید و در صورت لزوم خاک اضافه کنید .

۶-      کمپوست را اضافه کنید تا کلیه اطراف گیاه پر شود . با فشار انگشتان خاک را فشرده کنید تا هوای اطراف ریشه ها خارج شود .

۷-      گلدان را به خوبی آبیاری کرده و برای یک هفته در سایه نگهدارید . برای جلوگیری از پژمردگی هر روز آب فشانی کنید و سپس به محل اصلی ببرید .

·         تعویض گلدانهای بزرگ و سنگین مشکل و گاهی غیر ممکن است . در این موارد اقدام به تعویض خاک رویی کنید . حدود ۵ سانتی متر از خاک رویی را با وسیله ای تراشیده تا جایی که ریشه های گیاه آشکار شود . به جای آن کمپوست غنی از مواد مغذی بریزید .

·         کلمات کلیدی : تعویض گلدان ، گیاهان آپارتمانی ، گلهای آپارتمانی

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب