تفاوت شیلنگ های آبیاری عمومی با شیلنگ های آتش نشانی

عمر شیلنگ دوام شیلنگ شیلنگ آبیاری شیلنگ عمومی شیلنگ آتشنشانی شیلنگ پی وی سی

شیلنگ ها ابزار پر کاربردی هستند و در زندگی انسان به خوبی جای خود را پیدا کرده اند. درواقع می توان گفت که هر کجا آب وجود دارد مسئله انتقال آن نیز همیشه مورد نظر انسان بوده است و این ابزار مفید نسبت به هر وسیله دیگر توانسته این مسئله را حل کند.

در این نوشته کوتاه در پی آن هستیم تا مقایسه ای بین شیلنگ های آبرسانی عمومی و آتش نشانی انجام دهیم. این دو وسیله گرچه به ظاهر فلسفه وجودی یکسانی دارند اما از لحاظ کاربری بسیار با هم متفاوت هستند. به گونه ای که حتی نمی توان کاملا یکی از آنها را به جای دیگری به کار برد. به عنوان مثال  شیلنگ هایی آبرسانی عمومی مثل شیلنگ باغبانی تحمل فشار زیادی را نداشته و شیلنگ های آتش نشانی  انعطاف لازم برای انجام کارهای عموی را ندارند.

برای روشن شدن موضوع بهتر است معرفی مختصری از هر شینلگ به عمل آوریم تا هر کدام از آنها را بهتر بشناسیم:

شیلنگ آبرسانی عمومی نوعی ابزار حامل جریان آب بوده که با انعطاف کامل خود امکان انتقال آب را در هر مکان و زمانی ممکن ساخته است. این شیلنگ دارای بدنه ای اکثرا از جنس pvc نرم بوده و از لحاظ ساختار بدنه نیز دارای نوع تک یا چند لایه می باشد.

شیلنگ آتش نشانی با توجه به تعریف آن ، نوعی وسیله برای انتقال آب با فشار و دبی زیاد است که برای خاموش کردن آتش یا به اصطلاح اطفاء حریق به کار می رود. جنس این شیلنگ هم از pvc و هم از  مواد دیگری ساخته شده است. این شیلنگ ها دارای انواع متعددی هستند که به طور کلی می توان آنها را به دو دسته متفاوت تقسیم کرد: شیلنگ آتش نشانی مسکونی و شیلنگ آتش نشانی ماشین های آتش نشانی .

تفاوت های شیلنگ های عمومی و آتشنشانی را به طور مختصر می توان این گونه بیان کرد:

 شینلگ عمومی فشار تعریف شده پایین تری دارد. قطر دهانه آن انواع متعددی دارد ولی بیشتر نوع ۲/ ۱ اینچ رواج پیدا کرده است. رنگ آمیزی آن بسیار متنوع بوده و از رنگ های شاد استفاده شده . این شیلنگ به صورت تک لایه و شفاف نیز ساخته می شود. در این ابزار مدت جریان آب بیشتر از شدت آن اهمیت دارد. سطح بیرونی آن برای محافظت شیلنگ از اشعه UV و سایر پرتوهای مضر طراحی شده است.

شیلنگ آتش نشانی : این شیلنگ به خاطر مورد مصرف خود ، فشار زیادی از آب را می تواند تاب بیاورد. قطر دهانه آن دارای تنوع محدودی است و حداقل باید ۳/۴  یا یک اینچ باشد. رنگ بدنه آن اهمیتی ندارد مگر اینکه دلیل خاصی داشته باشد. سطح بیرونی این شیلنگ بیشتر در مقابل دما و عوامل مادی مثل اجسام نوک تیز مقاومت می کند. در این شیلنگ فشار و جحم شریان سیال بیشتر از مدت زمان استفاده اهمیت دارد. انعطاف پذیری این شیلنگ از شیلنگ های عمومی کمتر است. این ابزار همیشه بر تکیه گاه خود سوار است و در آپارتمان باید در یک تکیه گاه گرد و در ماشین های آتش نشانی باید درون قفسه خود قرار گیرد.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب