رفتار معکوس انعطاف و مقاومت شیلنگ pvc

شیلنگ آب شیلنگ پی وی سی pvc انعطاف و مقاومت و دماوم شیلنگ

شیلنگ های پی وی سی از جمله ابزاری هستند که توانسته اند از میان کاربردهای بیشمار ماده پی وی سی، خود را به نحو بارزی برجسته کرده تا حدی که وقتی نام شیلنگ به گوش می رسد ، هیچ ماده دیگری به جز پی وی سی برای ساخت آن به ذهن ما نمی رسد. این ماده به گونه ای عمل می کند که هر چه تراکم مولکولی محصول ساخته شده بیشتر باشد ، انعطاف آن تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

مقاومت و انعطاف در انواع شیلنگ

شیلنگ ها از لحاض انعطاف و مقاومت به انواع متفاوتی تقسیم می شوند؛ به گونه ای که بسته به نیاز و نوع استفاده، گاهی انعطاف در شیلنگ اهمیت دارد و گاهی مقاومت و گاهی این دو به یک اندازه ارزش دارند. به عنوان مثال در شیلنگ های صنعتی، مقاومت شیلنگ از خاصیت نرمش پذیری آن بیشتر است. چون قرار است که ماده ای از شیلنگ عبور داده شود که خورنده بوده یا فشار و دمای نامتعارفی دارد.

اما در شیلنگ های تک لایه کولر ، انعطاف اهمیت بیشتری دارد چون این شیلنگ قرار است از مسیرهای ناهمواری عبور کند. در شیلنگ های باغبانی نیز هر دو مسئله مهم است. یعنی شیلنگ هم باید انعطاف داشته باشد تا بتواند از میان موانع طبیعی زمین عبور کند و هم مقاومت ، تا بتواند در مقابل این موانع آسیب پذیری کمتری نشان دهد.

در زیر به زمینه های کاری ای می پردازیم که مقوله مقاومت و انعطاف در آنها مفهوم پیدا می کند.

مقوله های مقاومت

مقاومت در برابر فشار آب یا سیال: عقل سلیم حکم می کند که در جریان های شدید تر از شیلنگ های مقاومت تر و با استحکام بدنی بیشتر استفاده شود. پس هر چه فشار مایع بیشتر باشد به مقاومت بیشتری نیاز است.

مقاومت در مقابل دما : دما یکی از عواملی است که درجه مقاومت یک مجرای انتقال مایع را تایین  می کند. دما در علم فیزیک به صورت حرکت ذرات یک ماده تعریف می شود. یعنی هر چه ماده دارای ذرات فعالتری باشد دمای آن افزایش می یابد . بالطبع هر چه مایع دارای دمای بیشتری باشد قدرت بیشتری برای تخریب شیلنگ دارد. پس شیلنگ به مقاومت بیشتری نیاز دارد.

مقاومت در برابر فشار اجسام بیرونی: اجسام بیرونی پدیده هایی هستند که شیلنگ در ضمن انجام وظیفه اصلی خود، جبرا با آنها ملاقات می کند . این ملاقات همیشه مسالمت آمیز نیست و آنها می توانند بافت شیلنگ را دچار آسیب نمایید. پس هر چه مخاطرات محیط شیلنگ بیشتر باشد بهتر است از شیلنگ مقاومتری استفاده شود.

مقاومت در برابر فشار ناشی از کشیده شدن: شیلنگ ها برای اینکه مورد استفاده قرار گیرند ، بی شک توسط افراد یا اجسام کشیده می شوند تا در محیط مورد نیاز قرار گیرند. این کشش خود سبب وارد شدن نیرو به آنها می شود. پس بدنه آنها باید در مقابل این عامل تاب بیاورد.

مقوله های انعطاف

انعطاف در برابر تغییر حالت : اگر شیلنگ در محیطی باشد که به تغییر زاویه و حالت بیشتری نیاز است باید انعطاف بیشتری از خود نشان دهد وگرنه کارایی نخواهد داشت و موجب زحمت کاربران خود می شود.

مقاومت در برابر تا شدن و حلقه شدن : شیلنگ هایی که انعطاف بیشتری دارند همگام تا شدن کمتر آسیب می بینند . در هنگام حلقه کردن یک شیلنگ ، هر چه انعطاف آن بیشتر باشد انجام این کار ساده تر است. این مسئله وقتی که قرار است روزانه و در مدت زمانی طولانی تری از شیلنگ استفاده شود اهمیت پیدا می کند.

شیلنگ هایی که از انعطاف خوبی بر خوردارند همگام بسته شدن به شیر توسط بست ، کمتر آسیب می بینند. اما انعطاف زیادی نیز سبب شده که بست ها بیش از حد سفت شده و در هنگام باز کردن آنها، بدنه شیلنگ از بین برود.

گروه: آبیاری
یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب