ساختار شیمیایی لوله های پروپیلن چه مزیتهایی دارد؟

ی پروپیلن صیقلی فنی لوله ساختار شیمایی ضربه مقاومت عایق حرارت مواد خورنده

ماده ساخت لوله های تک لایه انتقال آب آشامیدنی، از احاض فنی ، نوع کوپلی پروپلین است که زیر مجموعه پروپیلن ها قرار می گیرد. ساختار شیمایی پروپیلن به خاطر پیوندهای ملکولی که دارد، خصوصیات ویژه ای را به لوله هایی از جنس آن هستند می دهد از جمله :

مقاومت در برابر ضربه

پیوندهای پروپیلن استقامت مادی بالایی به لوله می دهد به گونه ای که می تواند در مقابل ضربه مقاومت کند . البته انعطاف پذیری که یکی دیگر از خصوصیات لوله های پروپیلنی است نیز از عوامل مقاومت آن در برابر ضربه و کوبیده شدن های ناخواسته مثلا بر اثر چکش می باشد. البته ضربه های پی درپی لوله را از بین خواهد برد. در کنار این عامل ، یکی دیگر از عوامل ایجاد ضربه در لوله ها ، افتادن آن از یک ارتفاع بلند است که پروپیلن در مقابل آن نیز مقاومت خوبی دارد.

مقاومت در برابر مایعات خورنده

مایعات خورنده لوله ها، مثل اسید ها ، بازها و بسیاری از مواد شیمایی خطرناک، از عواملی هستند که لوله های انتقال سیالات را تهدید می کنند. ساختار شیمیایی پلمیرها به گونه ای عمل می کند که در برابر این خورنده ها مقاومت کرده و پیوندهای آنها شکسته نمی شود. حتی لایه درونی لوله که با سیال در تماس است دارای مقاومت بوده و درون مایع اسیدی حل نمی شود. حل شدن ملکول های بدنه لوله درون سیال خورنده باعث تغییر این سیال شده و ترکیب شیمایی آنرا دچار اختلال می کند. به همین خاطر می توان از لوله های پروپیلنی برای انتقال سیالات خورنده استفاده کرد.

عدم رسوب گیری و پوسیدگی

پلیمرها از جمله پروپیلن ها دارای ترکیب ملکولی خاصی هستند به گونه ای اجازه چسبیدن مواد دیگر از جمله رسوب آب را به خود نمی دهد. به همین خاطر لوله های پروپیلنی در مقابل رسوب گیری مقاومت می کنند. پوسیدگی از جمله مشکلاتی بودند که در لوله های فلزی زیاد شاهد آن بودیم. اما ساختار پلیمرها مقاومت زیادی در پوسته پوسته شدن لایه ها دارد و عمر بالایی برای شبکه های آبرسانی به ارمغان می آورد. رسوب گیری لوله ها از جمله عوامل مضر لوله هاست که سبب افت فشار و دمای آب می گردد.

عایق حرارتی و الکتریکی

مواد رسانای حرارتی و الکتریکی به خاطر اینکه در ساختار اتمی آنها الکترونهای آزاد وجود دارد و این الکترونها از یک اتم به اتم دیگر ، نقل مکان می کنند دارای این خصوصیت هستند. لوله های فلزی به خاطر رسانا بودن باعث هدر دادن حرارت و انتقال الکتریسیته می شدند و مشکلات زیادی به بار می آوردند . اما پروپیلن ها چون الکترونها آزاد ندارد عایق بسیار خوبی در مقابل حرارت و الکتریسته هستند و انرژی آب را هدر نمی دهند.

ظاهر زیبای لوله های پروپیلن

زنجیره ملکولی پروپیلن امکان صیقلی کردن سطح لوله را ایجاد می کند. این موضوع ظاهری زیبا به آن می دهد. ماده اولیه پروپیلن امکان رنگ بندی محصولات را ایجاد می نماید و می توان محصولاتی با رنگ های مختلف ایجاد کرد. وجود خط راهنما نیز از این قابلیت پروپیلن پیروی می کند.

از دیگر خصوصیات دیگر پروپیلن از بعد ساختار شیمیایی می توان به : اکسید ناپذیر بودن، عمر بالا، نمای داخلی و خارجی زیبا ، مطمئن بودن و… اشاره کرد.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب