با شرایط محیطی مورد نیاز، کاشت و پرورش کرفس آشنا شوید

کرفس کشت کرفس کاشت گیاه کرفس پرورش گیاه کرفس

بهترین فصل جهت کاشت کرفس چه زمانی می باشد؟

جهت کاشت کرفس چه مقدار بذر لازم است؟

به نظر شما کرفس در چه خاکی رشد مطلوبی می نماید؟

کرفس گیاهی است که در مناطق معتدله سرد سیر دنیا رشد می نماید و ترجیح می داده که بیشتر در مناطق مردابی به زندگی خود ادامه دهد. کرفس در سال اول تولید برگ نموده و در سال دوم شاخه های گل دهنده ظاهر می شوند و تولید بذر می نمایند. بر گ ها با دمبرگ طولانی و ضخیم مستقیما از روی ریشه به وجود می آیند و دارای بریدگی های زیادی می باشند.

آب و هوای مورد نیاز جهت کاشت کرفس

کرفس، یک سبزی فصل خنک است. کرفس احتیاج به فصل رشد طولانی دارد، به همین دلیل آن را در مناطق سردسیری در داخل گلخانه و یا در زیر شاسی خزانه گیری می کنند و به محض مساعد شدن هوا به محل اصلی منتقل می نمایند. کرفس بهترین رشد و نمو را در هوای خنک (بخصوص در شب) و نسبتا مرطوب (از طریق بارندگی یا آبیاری) با موقعیت آفتابی خواهد داشت. در نقاطی که توزیع بارندگی یکنواخت داشته باشد، ریشه کرفس رشد بسیار خوبی دارد. شاید در بین تمام سبزی ها، تنها کرفس باشد که از بی آبی یا کم آبی  بسیار آسیب می بیند.
خاک مناسب کرفس

برای تولید و تهیه کرفس مرغوب، زمین باید عمیق و قوی باشد و خاک هیچ موقع کم رطوبت و خشک نباشد. در ضمن خاک بایستی از زهکشی خوب و مناسبی برخوردار باشد. خاک باید کاملا از مواد آلی و هوموس غنی باشد. زمین های پیت برای کاشت کرفس بسیار مناسب است. خاک می تواند به وسیله کودهای حیوانی و آلی پوسیده اصلاح شود. خاک های شنی لومی و یا سیلت لومی چنانچه رطوبت مناسب داشته باشند و به اندازه کافی دارای مواد آلی باشند، بسیار مناسب هستند. کرفس خاک های اسیدی را نمی تواند تحمل کند، ولی چنانچه با آهک اصلاح شود می توان کرفس را در اینگونه خاک ها کشت نمود.

کرفس می تواند خاک های قلیایی را کمی تحمل کند و در آن رشد کند. بعضی از انواع کرفس نسبت به نمک خاک تا اندازه ای مقاوم است؛ در این صورت دمبرگ کرفس مقداری نمک را در خود انباشته می کند به طوری که طعم آن کمی شور مزه می شود، بدون آنکه به گیاه لطمه بزند. برای رشد کرفس pH در محدوده ۷-۶ مناسب است.

زمان کاشت بذر کرفس

زمان کاشت بذر کرفس وقتی است که دما حدود ۱۵ درجه سانتی گراد باشد. البته بذر کرفس می تواند در دمای ۵ درجه سانتی گراد نیز جوانه بزند، ولی دما مناسب آن بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد می باشد. در طول مدت خزانه، دما در شب حدود ۱۲ تا ۱۵ درجه سانتی گراد و در روز حدود ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد. به این ترتیب در مناطق سردسیر باید از شاسی و گلخانه برای تهیه خزانه استفاده کرد و به محض مساعد شدن هوا، بوته ها به محل اصلی منتقل شوند.

در مناطقی که زمستان های ملایم دارند، مانند خوزستان اوایل پاییز اقدام به تهیه خزانه می کنند و وقتی نشاها آماده شدند، آن ها را به محل اصلی منتقل می نمایند.

کاشت بذر در خزانه و انتقال به محل اصلی

زمین خزانه باید شنی باشد؛ ولی با کودهای آلی پوسیده و خاک های هوموسی مخلوط با پیت اصلاح شوند. چون بذر کرفس بسیار ریز است، لذا بذور در روی خاک پاشیده می شوند و به وسیله لایه نازکی از کود پوسیده پوشیده می گردند.

حتما باید آبیاری به روش باران مصنوعی انجام شود. بذور کرفس به کندی جوانه می زنند و این جوانه زدن ۲ تا ۳ هفته طول می کشد، بنابراین زمین نباید خشک شود. سپس بوته ها به صورت ردیفی در خزانه دوم کشت می گردند. فاصله دو بوته بین ۵ تا ۷ سانتی متر می باشد. بعد از ۳ تا ۴ هفته بوته ها به محل اصلی منتقل می گردند. بوته ها در ردیف هایی که ۴۰ تا ۶۰ سانتی متر از یکدیگر فاصله دارند، نشا می شوند. فاصله دو بوته روی خط کشت بین ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر می باشد. در صورتی که از خزانه انتظار استفاده شود، از کاشت بذر تا زمان انتقال نشا به محل اصلی بین ۱۰ تا ۱۲ هفته طول می کشد. در صورتی که بوته ها از خزانه اول به محل اصلی منتقل شوند، به بیش از ۱۰ هفته نیاز می باشد.

میزان بذر کرفس برای تولید نشا برای یک هکتار حدود ۳۰۰ کیلوگرم می باشد. انتقال نشا به محل اصلی زمانی صورت می گیرد که میزان رطوبت هوا بالا باشد. هوای ابری برای این کار بسیار مناسب است.

می توان بذور را مستقیما در محل اصلی کشت نمود. در این صورت زمین باید قبلا به طور کامل آماده شده باشد. میزان بذر برای این کار حدود ۱ تا ۱.۵ کیلوگرم در هکتار است.

برداشت

کرفس را می توان در هر مرحله ای برداشت نمود؛ ولی زمانی که دمبرگ ها رشد طولانی کرده باشند و مجموعه ای را به وجود آورند و رنگ برگ ها سبز روشن شده باشد، موقع برداشت کرفس فرا رسیده است.

می توانید اطلاعات تکمیلی در ارتباط با پرورش سبزیجات (کرفس) را در کتاب پرورش سبزی مطالعه فرمایید.

کتاب پرورش سبزی

یک کامنت
  • اسفندیار بخشی
  • November 16, 2019 at 8:41 am

سلام یه سوال داشتم من کرفس کاشتم هنوز نچیدمش ایا یخ زدگی خرابش میکنه شبها هوا میاد زیر صفر

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب