قیچی دستی برش لوله های پلی پروپیلن را بهتر بشناسید.

قیچی لوله بر برش لوله دسته تیغه فنر فک

یکی از ملزومات عملیات لوله کشی ابزارهای برش هستند. لوله های پلی پروپیلن قطعاتی هستند که هنگام تولید با طول یکسان تهیه می شوند. این مسئله به دلیل بحث تولید انبوه و صرفه اقتصادی انجام می شود. به همین خاطر نیاز به ابزاری وجود دارد تا در عملیات لوله کشی هر کجا که لازم باشد لوله ها را با اندازه مورد نیاز برش داد. قیچی دستی لوله بر ، یک ابزار بسیار ساده و پر کاربرد و دم دست می باشد که این چالش را مرتفع نموده است.

اجزای  قیچی لوله بر: قیچی لوله بر، از چهار قطعه اصلی تشیل شده است. هر کدام از چهار قطعه با اجزای دیگر در ارتباط تنگاتنگ قرار گرفته اند تا بتوانند لوله اندازه گذاری شده را برش دهند.

دسته های قیچی:  این دسته ها همانند سایر قیچی ها ، از طرفی وظیفه انتقال نیروی دست به تیغه قیچی را بر عهده دارند و از طرفی تکیه گاه آنها نیز محسوب می شوند. با این تفاوت که نحوه اتصال دسته ها با یکدیگر کمی متفاوت است. یکی از دسته ها حالتی ال مانند دارد که تیغه برش قیچی را نگه می دارد و دسته دوم تنها به دسته دیگر متصل شده تا بتواند نیروی دست را به تیغه منتقل کند.

تیغه برش: این قیچی برخلاف اکثر قیچی ها، تنها یک تیغه برش دارد و قطعه روبروی آن به جای اینکه دارای لبه های تیز باشد یک قطعه شیار دار است. این قطعه شیار دار وظیفه نگه داشتن لوله را بر عهده داشته و اجازه می دهد که تیغه برش از شیار میانی آن عبور کرده و لوله را برش دهد.

اجزای انتقال نیرو: علاوه بر قطعات گفته شده ، قیچی لوله بر دارای اجزای دیگری است که وظیفه آنها هدایت نیروی دست جهت حرکت تیغه برش است. این قطعات حالت چرخدنده ای دارند و به کاربر اجازه می دهد که پس از هر بار فشار دادن دسته و بریدن بخشی از لوله ، دسته ها را از هم باز کرده و آماده اعمال نیرو مجدد نمود. این کار به سبب این است که لوله های پلی پروپیلن دارای مقاومت زیادی هستند که با یک بار فشار دادن دسته ها ، امکان برش کامل آن وجود ندارد و لازم است که بدون اینکه لبه های برش از هم فاصله بگیرند نیروی تازه جهت برش اعمال شود.

نحوه کار با قیچی لوله بر:

کار با قیچی دستی لوله بر بسیار آسان است و این دستگاه به گونه ای طراحی شده که به راحتی برای اکثر افراد قابل استفاده باشد. برای برش لوله ابتدا باید نقطه برش را روی لوله مشخص یا علامت گذاری کرد. سپس دسته های لوله بر را از هم جدا کرده یا تیغه برش را با دست حول محور خود چرخانده تا دهانه آن باز شود. در این مرحله لوله را روی دهانه یا قطعه شیار دار قرار داده و حالت قیچی را به گونه ای تنظیم می کنیم که نسبت به خط طولی لوله عمود باشد. برش لوله به صورت مورب در لوله کشی از لحاض فنی عیب محسوب میشود.

در مرحله بعد دنده های متصل به تیغه برش را با زاعده یا قطعه متحرک کوچکی که به دسته دوم متصل است درگیر کنید. این کار سبب می شود تا هنگام اعمال نیروی دست، این قطعه ، دنده های متصل به تیغه را فشار داده و تیغه درون بدنه لوله فرو رود.

 از آنجا که برش لوله در یک مرحله فشار دادن انجام نمی شود، پس در هر بار فشار دادن دسته، تنها بخشی از سطح مقطع لوله برش داده می شود. در دفعات بعد لازم است که ما آن زائده را تغییر مکان داده و با دنده های دورتر درگیر کنیم. این کار را آنقدر ادامه می دهیم تا فرآیند برش پایان یابد. پایان برش زمانی اتفاق می افتد که تیغه برش درون شیار قطعه یا لبه نگه دارنده به طور کامل فرو رود.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب