مزایا و معایب شیلنگ های پی وی سی

پی وی سی pvc مزایا و معایب شیلنگ حرارت یخزدگی فشار سیال دما اجسام نوک تیز کشش

شیلنگ ها بسیار خوشبخت بوده اند . چون در زمانی شروع به گسترش و فزونی کاربرد خود کردند که ماده پی وی سی توسط بشر کشف و فرآوری شد و به وفور توسط شرکتهای پتروشیمی تولید گردید. شیلنگ های پی وی سی به مرور رنگ و لعاب بیشتری پیدا کردند و طرح های متعددی بر روی آنها پیاده سازی شد. دامنه کاربردهای این محصول نیز با پیشرفت کردن تکنولوژی پهن تر شد. این محصول به تدریج در زندگی مردمان جا خوش کرده و جزئی از اماکن مسکونی شد.

این محصول همانند سایر تولیدات دست بشر مزایا و معایبی دارد که میزان استفاده از آن را تعیین می کند.

مزایای شیلنگ های پی وی سی

وزن اندک: شیلنگ های پی وی سی به خاطر بافت شیمیایی خاصی که دارد وزن اندکی به خود گرفته است. مقوله وزن یک محصول ، بیشتر مربوط به تراکم مولکولی ماده سازنده آن می باشد. به این معنی که هر چه تعداد مولکولهای به کار رفته در یک ساختار شیمیای بیشتر باشد وزن آن افزایش می یابد.

مقاومت و انعطاف کافی : شیلنگ های پی وی سی نسبت به سایر محصولاتی که از مواد طبیعی به دست می آیند دارای مقاومت و انعطاف بهتری هستند. به تعبیر بهتر مقاومت بدنه آنها به گونه ای است که در مقابل بسیاری از عوامل مضر پایداری کرده و با این حال شکل پذیری آنها نیز به اندازه کافی تامین شده است.

قیمت : به خاطر صنعتی بودن و فراوانی ماده اولیه پی وی سی و ترکیب ساده ای که در ساختن شیلنگ های پی وی سی وجود دارد، قیمت این محصول نیز به نسبت پایین است و افراد مختلف می توانند با قیمت مطلوبی ، نیاز خود را از این محصول برآورده کننده و متحمل هزینه زیادی نشوند.

معایب- معایب این شیلنگ ها را می توان در موارد زیر جستجو کرد:

حساسیت در مقابل فشار اجسام بیرونی : بدنه شینلگ های پی وی سی اصولا برای تحمل فشار ناشی از سیال و تشعشعات طراحی شده است. به همین خاطر این محصولات در مقابل عوامل مزاحم دیگر همچون اجسام نوک تیز ، اجسام سنگین مثل مصالح ساختمانی و مواردی از این قبیل حساس بوده و نمی تواند به مدت زیادی در مقابل آنها دوام داشته باشند.

ظعف بدنه شیلنگ نسبت به حرارت خشک : حرارت خشک مثل اجسام داغ و آتش از جمله عوامل مهلک شیلنگ های پی وی سی هستند و به راحتی توسط آنها سوخته یا سوراخ می شوند. ماده پی وی سی هنگام دریافت حرارت خشک جمع شده و از ریخت و شکل می افتد. بهتر است که شیلنگ ها را از این گونه عوامل ناراحت کننده دور نگه داشت.

حساسیت نسبت به اشعه خورشید و یخ زدگی: شیلنگ ها پی وی سی نسبت به تغییر دما تا حدی حساس هستند. این محصول هنگام دریافت اشعه خورشید و UV آن هم به مدت طولانی ، نرم شده و شروع به بد شکل شدن می کنند . از طرفی کاهش دما تا دمای یخ زدن آب نیز برای شیلنگ مناسب نیست . به همین خاطر توصیه می شود که بعد از استفاده از شیلنگ ، آن را درون یک مکان محفوظ مثل زیر زمین قرار دهید.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب