مقایسه دو کتاب “پسته از تولید تا مصرف ” و “راهنمای تولید پسته “

کتاب پسته پسته کاری باغ پسته

کتاب “پسته از تولید تا مصرف ” به قلم ” علی اسماعیل پور و جمعی از نویسندگان ” نگاشته شده و ناشر آن ” تاک ” است . کتاب مشتمل بر ۱۳۰ صفحه در ۵ فصل است و به طور خلاصه و با بیانی روان مطالب کاربردی و مفیدی را در خصوص مراحل تولید پسته بیان کرده است .

در فصل اول شرایط آب و هوایی مورد نیاز و نقشه باغ و هرس درختان بررسی شده است . سپس مهم ترین عوامل خسارت زای محیطی در باغات پسته بیان شده است .

فصل دوم کتاب گرده افشانی درختان و انواع روشهای آبیاری و آفات و بیمایهای پسته را مورد بررسی قرار داده است .

در فصول بعدی مراحل برداشت و پس از برداشت پسته شامل عملیات حمل و نقل و انبارداری و فرآوری پسته تر و خشک و صنایع تبدیلی و حتی کاربردهای ضایعات پسته بررسی شده است .

حسن کتاب فوق در این است که حجم کمی دارد و بدون آنکه خواننده را خسته کند مطالب بسیاری را به او می آموزد و نیازهای او را برطرف می کند .

کتاب دیگری که سایت پادیاب در خصوص کاشت پسته معرفی می کند ، کتاب ” راهنمای تولید پسته ” به قلم ” لوئیز فرگوسن و جمعی از محققان پسته آمریکا و به خصوص کالیفرنیا ” است که توسط ” آقایان ناصر صداقتی و جمعی دیگر ” ترجمه شده و نشر ” سروا ” آن را منتشر کرده است . کتاب شامل ۵۶۳ صفحه در ۳۰ فصل است .

در فصل اول و دوم کتاب ملاحضات اقتصادی و امکان سود و زیان تولید پسته بررسی شده و هزینه های مختلف این کار در یکی از مناطق کالیفرنیا بر حسب دلار بیان شده است .

در فصل بعدی فیزیولوژی و گیاه شناسی و عوامل موثر در عملکرد درخت پسته مطرح شده است .

فصول چهارم و پنجم و ششم به اصلاح فیزیکی خاک و طراحی باغ و سیستم های آبیاری پرداخته اند .

در فصول بعدی ارقام پسته و انواع پیوندها و کاشت درختان جوان و هرس درختان بالغ و رفع کمبودهای غذایی گیاه بررسی شده اند و نهایتا در فصول آخر مراحل برداشت و حمل و نقل و فرآوری پسته و  آفات و بیماری ها بیان شده اند .

کتاب فوق نتیجه تحقیقات مفصل متخصصان کانادایی در مورد پسته است . از محاسن این کتاب کامل و علمی بودن مطالب و فراوانی جداول و نمودارها است و دیگر حسن آن ترجمه تخصصی و جداگانه هر فصل است . با توجه به شرایط آب و هوایی و محیطی مشابه ، پسته کاران ایرانی می توانند با کمی تامل از این کتاب استفاده کنند ، هر چند ممکن است برخی شرایط و امکانات کاملا یکسان نباشد .

امید است نوشتار فوق بتواند شما را در انتخاب کتاب مورد نیازتان یاری کند .

کلمات کلیدی: پسته – کتاب راهنمای تولید پسته – کتاب پسته از تولید تا مصرف

تولید پسته

پسته

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب