هرس، تربیت و آبیاری درختان کیوی چگونه است؟

هرس، تربیت و آبیاری درختان کیوی چگونه است؟

کیوی در خاک های کاملا سبک و با قابلیت نفوذ بالا و با pH حدود ۵.۵ تا ۶.۵ به خوبی رشد می کند. مناسب ترین خاک برای رشد و نمو این گیاه زمین های شنی هوموس دار است. به دلیل بالا بودن احتمال ابتلا به پوسیدگی ریشه نمی توان اراضی دارای بافت سنگین را برای پرورش کیوی توصیه کرد. اما در صورت اجبار باید ضمن توجه جدی به زهکشی بستر، ترکیب خاکی مناسب را قبل از کاشت در محل غرس نهال ها مستقر نموده و نهال ها را بدون حفر چاله کشت نمود. در زمین های با pH کمتر از ۵.۵ لازم است مقداری آهک به خاک اضافه شود.

برای احداث باغ کیوی اغلب از نهال های یک ساله یا دو ساله استفاده می شود. اگر منطقه دارای زمستان های ملایم و بدون یخبندان باشد کاشت نهال در شهریور ماه مناسب تر است، زیرا اعتدال حرارت هوا و رطوبت خاک در این زمان رشد قابل توجهی را موجب شده و از طرف دیگر، در بهار آینده رشد آن ها از نهال های کاشته شده در اسفندماه خیلی بیشتر خواهد بود.

هرس و تربیت درختان کیوی

برای هدایت نهال های جوان روی سیم و تربیت آن ها، بدین صورت عمل می کنند که ابتدا یک قیم سبک را در کنار نهال قرار داده و یک شاخه قوی را روی آن هدایت می کنند تا نزدیک سیم لیدر که در ارتفاع ۱۵۰ سانتی متری قرار دارد، سربرداری صورت می گیرد.

این تنه مستقیم باید طوری تربیت شود که به دور قیم نپیچد و هیچگونه انشعابی نداشته باشد و تمام شاخه های جانبی حذف شوند. در محل سربرداری شده دو شاخه جانبی را در امتداد سیم میانی انتخاب و به سیم ها می بندند تا شاخه های اصلی یا شاخه های لیدر را به وجود آورند، یعنی در این حالت دو شاخه در دو جهت به عنوان هادی (لیدر) نگهداری می شوند و سپس شاخه های جانبی را با زاویه ۹۰ درجه در امتداد طرفین شاخه هادی می بندند. این شاخه ها در سال بعد بازوهای بارده خواهند بود.

درخت کیوی رشد زیادی دارد و می تواند در مدت کوتاهی دور سیم هایی که برای استقرار آن تعبیه گردیده بپیچد و مشکلات زیادی را به وجود آورد که در بعضی مواقع سیم ها در تنه فرو روفته و باعث خشکی آن ها می شود. بنابراین با آغاز رشد نهال لازم است هر دو یا سه روز نهال ها را مورد بازدید قرار داده و شاخه ها را به طور افقی در جهات مخالف روی سیم ها خوابانیده و با نخ های کتان به طور آزاد بست یا در صورت لزوم شاخه های فرعی را هرس نمود.

درختان کیوی در سال دوم شروع به گلدهی می کنند. اما تولید محصول در چنین سنی، موجب کاهش رشد رویشی می شود و علاوه بر آن قدرت باردهی درخت را در آینده کم می کند، بنابراین زمانی که غنچه های گل آشکار شدند، می بایست حذف شوند.

آبیاری درختان کیوی

یکی از عملیات باغداری کیوی، آبیاری درختان در مواقع مورد نیاز است. کیوی به آب فراوانی نیاز دارد ولی در عین حال مصرف زیاد آن توسط گیاه مضر است. بر این اساس آبیاری آن در تابستان مستلزم دقت است.

آبیاری را باید به طور متناوب و کوتاه مدت انجام داد، به گونه ای که خاک همیشه حالت نیمه مرطوب داشته باشد. در کل باید سعی نمود که برگ های گیاه هرگز حالت پلاسیدگی به خود نگیرد زیرا در این صورت صدمه خیلی زیادی به رشد و تولید میوه آن وارد می شود. آبیاری صحیح یکی از عوامل مهم علیه خشکی و تا حدی یخبندان نیز می باشد. در زمین هایی که آب نمی تواند به طور کامل در آن نفوذ نماید بایستی جوی هایی در جهت شیب زمین ایجاد نمود و آب مازاد را به نحوی از دسترس خارج کرد.

در سال اول ریشه ها باید به طور دائم در خاک کاملا مرطوب نگهداری شوند به طوری که اطراف ریشه را لجن نگیرد. در هر صورت نهال های جوان کیوی در فصول خشک سل نسبت به خشکی هوا بسیار حساس هستند، بنابراین مسئله آبیاری و نگهداری رطوبت خاک برای احداث باغات کیوی بسیار حائز اهمیت است.

از میان سه روش آبیاری متداول شامل آبیاری، آبیاری میکروجت و آبیاری قطره ای در باغات شمال کشور، آبیاری میکروجت توسعه زیادی یافته و از دو روش دیگر مناسب تر می باشد، البته این روش آبیاری باید توسط متخصصین اجرا شود، تا تمام سطح باغ به صورت یکنواخت آبیاری شود.

در این روش یک شاخه لوله اصلی را در جهت عمود بر ردیف های کاشت نهال یک انشعاب فرعی یا شیر فلکه قرار می دهند. سپس با لوله پلی اتیلینی انشعابی در راستای هر ردیف گرفته و آن را در ارتفاع ۹۰ سانتی متری زمین و از یک طرف به ستون های داربست و از طرف دیگر به سیمی که در این ارتفاع تعبیه شده وصل می گردد تا سنگینی لوله به طور یکنواخت در تمام مسیر پخش شود.

محاسبه قطر لوله ها در تمام مسیر باید بر اساس محسبات هیدرولیکی و توسط کارشناسان صورت پذیرد، در غیر اینصورت فشار آب در میکروجت های انتهایی لوله ها بسیار کم خواهد شد.

برای هر درخت دو میکروجت تعبیه می گردد. باید مواظب بود که پاشش آب به تنه درخت نخورد که باعث پوسیدگی تنه و رشد قارچ ها می گردد. هر میکروجت می تواند تا شعاع ۵۰ تا ۷۵ سانتی متری خاک اطراف خود را آبیاری نموده و مرطوب نگه دارد.

کلمات کلیدی: کیوی ، هرس ، آبیاری ، هرس کیوی ، قیچی هرس ، قیچی باغبانی

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب