چگونه با پرورش قارچ در خانه کسب درآمد کنیم؟

کشت قارچ پروش قارچ در باغ و خانه

فضای مورد نیاز

برای کشت قارچ می توان از یک اتاق، زیرزمین، انبار متروکه، یا هرمکان خالی دیگر که دارای سقف مناسب باشد، استفاده نمود. این مکان باید توانایی نگهداری دمای اتاق را داشته باشد بطوری که تا حد امکان از اختلاف شدید درجه حرارت جلوگیری کند.

محیط کشت

محیط کشت قارچ از کاه گندم، کاه جو، کاه برنج، تراشه چوب صنوبر و … تهیه می شود. در این کشت از خاک و کود استفاده نمی شود، بنابراین هیچگونه آلودگی زیست محیطی ندارد.

نحوه کشت

کاه و کلش خرد شده را یک شب در آب گذاشته تا کاملا مرطوب شده، سپس مدت ۲ تا ۳ ساعت در آب جوش پاستوریزه کرد. برای این کار می توان از یک بشکه خالی استفاده کرد. زمان پاستوریزه کردن از وقتی محاسبه می شود که آب به نقطه جوش رسیده باشد. جهت اطمینان خاطر بهتر است از دماسنج الکلی برای سنجش دمای آب جوش استفاده شود. سپس کاه را آبکش کرده آنرا به حال خود رها کرد تا پس از چند ساعت خنک شود بطوریکه با لمس کردن کاه با پشت دست هیچگونه گرمایی احساس نشود.

بذرزنی

پس از اینکه کاه کاملا خشک شد با ۳ تا ۵ درصد اسپان (بذر قارچ) مایه زنی می شود. به این منظور برای هر ۱۰ کیلوگرم کاه پاستوریزه شده مقار ۴۰۰ تا ۵۰۰ گرم بذر قارچ اضافه شده و مخلوط می شود. مخلوط حاصل درون کیسه هایی به قطر ۴۵ تا ۵۰ سانتی متر با ارتفاع ۸۰ تا ۱۵۰ سانتی متر ریخته سپس سطح آن کمی فشرده شده تا رطوبت کاه حفظ گردد. پس از بستن سر کیسه آن را به محیطی که از قبل بعنوان سالن کشت در نظر گرفته شده انتقال داده و از سقف آویزان می کنند. می توان کیسه های کشت شده را روی زمین هم قرار داد.

کنترل دما و نور

از اولین روز کشت تا مدت ۲۵ الی ۳۰ روز دما روی ۲۴ درجه ساتیگراد نگهداری شده، در صورت امکان محیط را تاریک می کنند. نور خورشید برای قارچ مناسب نیست. پس از اینکه سطح کاه پوشیده از تارهای سفید رنگ و ظریف قارچ شد، سوراخ هایی به فاصله ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر و به اندازه کف دست در اطراف کیسه کشت شده ایجاد و با آبپاشی مداوم کف سالن رطوبت محیط را افزایش می دهند. در این زمان دما به ۲۰ درجه سانتیگراد کاهش داده می شود. وجود نور یک لامپ در این زمان ضروری بوده و باعث افزایش محصول می شود. قارچ ها پس از یک هفته دیگر آماده برداشت می باشند.

آبیاری

زمانی که کیسه ها پاره می شوند، چنانچه رطوبت محیط پایین باشد، سطح کاه خشک شده و بایستی با مقادیر خیلی کم آب بصورت اسپری آبیاری شود. آبیاری ممکن است روزی دوبار یا بیشتر انجام شود. باید توجه داشت که آبیاری ۴۸ ساعت قبل از برداشت قارچ ها متوقف می شود. پس از برداشت محصول می توان آبیاری را ادامه داد.

میزان تولید

میزان تولید از هر کیسه طی ۴ تا ۵ چین یا بیشتر در حدود ۲ تا ۴ کیلوگرم قارچ تازه می باشد.

فصل کاشت

بهترین موقع برای پرورش قارچ در خانه بین مهر تا آذر است. ولی چنانچه امکانات تهویه هوا و متعادل نمودن درجه حرارت محیط محل پرورش وجود داشته باشد، می توان قارچ را در ماه های دیگر سال نیز پرورش داد. بطور کلی می توان قارچ را در محیط تاریک پرورش داد و بجز نور مستقیم آفتاب، هر مقدار نور را تحمل می کند. در هر صورت در محل پرورش قارچ علاوه بر آنکه، بایستی تهویه هوا به خوبی انجام گیرد، درجه هوای محیط پرورش نیز باید بین ۲۵-۱۴ درجه نگهداری شود. علاوه بر این محل پرورش بایستی کاملا تمیز، قابل شستشو و فاقد درز یا محلی برای پرورش باکتری ها، حشرات و قارچ های مضر باشد.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب