چرا اکثر شیلنگ های امروزی از ماده پی وی سی(PVC) ساخته شده اند؟

PVC شیلنگ پی وی سی ماده پی وی سی شیلنگ آبیاری شیلنگ چند لایه شیلنگ رنگی رنگ ساختار شیلنگ

پی وی سی (PVC) یا پلی وینیل کلراید نوعی ماده شیمیایی برای ساخت پلاستیک است که امروزه یکی ارزشمندترین محصولات صنعت پتروشیمی به حساب می آید. بیش از ۵۰ درصد ماده پی وی سی ساخته ­ی دست بشر، در ساختمان سازی استفاده می شود. زیرا این ماده ارزان بوده و به آسانی تهیه شده و شکل می پذیرد.

ساختمان یا فرمولاسیون این ماده به گونه ای است که ثبات شیمیایی دارد و ساختار درونی مولکولهای خود را برای مدت زمان طولانی حفظ می کند. از جهتی زنجیره ملکولی آن در مقابل اکثر عوامل متلاشی کننده محصولات مصنوعی، همچون پرتوهای مضر و عوامل مادی مقاوم است. از این ماده حتی می توان ترکیبات مقاوم تری ساخت که در مقابل عوامل غیر طبیعی ، همچون مواد خورنده و اسید ها نیز مقاومت کنند.

استفاده از این ماده مفید، به خاطر روش تهیه آسان، ارزان بودن و فروانی آن ، امروزه در تولید اکثر شیلنگ ها استفاده می شود. توضیح اینکه یکی از مشکلات اساسی که صنایع امروزی با آن روبرو هستند تامین مواد اولیه است. مواد اولیه­ برخی از صنایع باید از منابع طبیعی مثل معادن تامین گردد و این مسئله باعث شده تا قیمت آن افزایش یابد. ولی ماده اولیه شیلنگ ها، مخصوصا شیلنگ های آبرسانی و آتش نشانی از رزین پی وی سی به دست می آید و این ماده به خاطر مصنوعی بودن ، به راحتی قابل تکثیر و تولید در صنعت می باشد.

یکی از قابلیت های رزین پی وی سی این است که این ماده به صورت پودر یا گنداله است. این قابلیت امکان بسته بندی با اندازه های متعدد و حمل آسان آنرا فراهم می سازد. این ماده به خاطر مصنوعی بودن، ماندگاری و پایداری بسیار خوبی در مقابل عوامل محیط طبیعی مثل تغییر دما و رطوبت دارد. این مسئله  شرایط دپو یا انبار کردن آن را آسان کرده است.

شیلنگ هایی که از جنس پی وی سی ساخته می شوند دارای خصوصیات برجسته ای هستند که به طور کوتاه در ادامه به آن اشاره می شود:

لایه های شیلنگ های پی وی سی دارای چسبندگی و ساختار یکنواخت هستند که این مسئله از پاره شده آن جلوگیری می کند. این محصول تست های متعددی همچون : تست فشار ترکیدگی، تست فرسودگی تسریع شده  از جمله :تست اشعه UV و فشار مهاجرت ، تست فشار کششی و … را با موفقیت گذرانده است.

محصولات پی وی سی در مقابل سرما (یخ زدگی) ،گرما ( تشعشعات خورشید)، رطوبت طبیعی (باران) و همچنین عوامل آذار دهنده بیرونی همچون اجسام نوک تیز تا حد زیادی مقاومت می کنند. ماده پی وی سی هنگامی که با نخ پلی استر ادغام می شود ترکیبی قوی به دست می دهد که دوام و پایداری آن را در برابر فشارهای ناشی از سیال و عوامل دیگر افزایش میدهد. از جهتی وجود لایه پلی استر سبب می شود که لایه های PVC هنگام تا خوردن شیلنگ ، از پارگی محافظت شوند.

شیلنگ های پی وی سی به خاطر ویژگی های منحصر به فردی که دارد طیف وسیعی از کاربردها را به خود اختصاص داده است. کاربردهایی همچون: باغبانی، کشاورزی، آتش نشانی و اطفائ حریق، شینلگ ساختمانی و عمرانی ، صنعتی و انتقال سیالات شیمیایی و نفتی، شیلنگ های باد ، دامداری و… .

گروه: آبیاری
یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب