چگونه در خانه ورمی کمپوست تولید کنیم؟

ورمی کمپوست تهیه کود کرمی کود گلدان

ورمی کمپوست یکی از غنی ترین کودهای طبیعی و یک اصلاح کننده قوی خاک از لحاظ بالا بردن ظرفیت نگهداری آب است . بافتی نرم و ظریف  و بویی ملایم مانند عطر خاک دارد و با همه این محاسن در خانه قابل تولید است .

تولید ورمی کمپوست در خانه بسیار آسان است . برای این منظور کافی است طبق مراحل زیر عمل کنیم :

۱- تهیه یک محفظه مناسب

یک جعبه یا سطل پلاستیکی تهیه کنید . ظرف باید مات باشد چون کرمها تاریکی را دوست دارند و سطح زیادی داشته باشد چون کرمها در زیر سطح خاک تغذیه می کنند نه در عمق . با مته یا هر وسیله نوک تیز دیگری ، بسته به ابعاد ظرف ، تعدادی سوراخ درکف و درب ایجاد کنید ( ۱۰ تا ۲۰ سوراخ ) . در پهلوهای ظرف دو سوراخ بزرگتر به قطر تقریبی ۱ سانت ایجاد کنید تا از تهویه جعبه اطمینان کامل پیدا کنید .

به یاد داشته باشید سطل بزرگ با عمق زیاد انتخاب نکنید چون انباشت پسماندها ، فساد مواد غذایی و بوی نا مطبوع و جلب حشرات مزاحم را در پی دارد . محفظه را روی چند آجر داخل یک سینی قرار دهید تا زهکش آن به خوبی عمل کند و رطوبت اضافی که می تواند منجر به خفگی کرمها شود بیرون بیاید . مایعی که از کف ظرف خارج می شود خود کود مقوی است و می تواند به مصرف گلدانها برسد .

جعبه را جایی با دمای مطلوب  که حدودا بین ۱۲ تا ۲۵ درجه است قرار دهید . البته کرمها هوای سرد زمستان را می توانند تحمل کنند ولی کار آنها کند می شود . پس بهتر است در زمستان جعبه را در محلی محصور مانند گاراژ یا گلخانه قراردهید و در تابستان گوشه حیاط و دور از نور مستقیم آفتاب .

۲- ایجاد بستر مناسب

برای کرمهای خاکی بهترین بستر کود گاوی پوسیده است ولی برای جعبه ورمی کمپوست خانگی بهتر است.

مقداری مقوا ، کاغذ باطله ، روزنامه و شانه تخم مرغ و …را که همگی ریز و مچاله شده اند در محفظه بزرگی ریخته و روی آنها آب بریزید تا چند ساعت خیس بخورند . سپس انها را فشار دهید و آب اضافی شان را بگیرید و نیمی از حجم ظرف کمپوست را با این مواد پر کنید . روی این بستر شن بریزید و مقداری ارد گندم و پوست تخم مرغ پودر شده و برگ خشک شده اضافه کنید .

۳- تهیه کرم خاکی

کرم مناسب برای تهیه ورمی کمپوست کرم قرمز یا کرم کود یا کرم ببری است که می توانید آنها را از مراکز فروش کرم تهیه کنید . مقدار کرمی که تهیه می کنید بستگی به مقدار زباله ای که روزانه در آشپزخانه تولید می کنید دارد. هر یک کیلوگرم ، کرم می توانند در یک روز نیم کیلو پسماند را مصرف کنند . اگر تولید پسماند خانه تان زیاد است می توانید چند جعبه ورمی کمپوست درست کنید .

۴- شروع کار

کرمها را درون جعبه و روی بستر آماده شده قرار دهید و چند روز صبر کنید تا عادت کنند . سپس روزانه پسماند خرد و ریز شده آشپزخانه را به مقدار کم در جعبه بریزید .، دستمال و حوله کاغذی استفاده شده مناسب هستند ولی گوشت و مرغ و ماهی و مرکبات و پیاز مناسب و مطلوب کرمها نیست . توجه کنید که کرمها نمی توانند حجم زیادی از پسماند را یکباره مصرف کنند و اگر بیش از نیازشان مواد غذایی در جعبه بریزید موجب فساد و بوی بد و حتی مرگ کرمها می شود . پس غذای زیاد و رطوبت بالا دو آفت جعبه کمپوست هستند . رطوبت اضافه را با افزودن سنگ آهک یا مقداری روزنامه و دستمال کاغذی  و باز کردن سوراخهای زهکشی از بین ببرید .

۵- برداشتن کمپوست

پس از چند ماه کار کرمها ، ورمی کمپوست در ته جعبه ایجاد می شود . برای برداشتن آن ، مواد خورده نشده و پسماند روی جعبه را کنار زده کمپوست را از زیرآن بردارید . برای این که کرمها همراه کمپوست برداشته نشوند ، می توانید چند کاغذ را خیس کرده در یک سمت ظرف روی مواد قرار دهید.  کرمها زیر رطوبت آن جمع می شوند . چند ساعت بعد کمپوست را جمع کنید .

این کود بسار مرغوب و مناسب برای هر نوع گل و گیاه است .

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب