بهترین روش برای ازدیاد انار چه روشی است؟

بهترین روش ازدیاد انار

ساده ترین، مفید ترین و متداول ترین شیوه تکثیر و ازدیاد درختان انار استفاده از قلمه می باشد. برای تهیه قلمه بهتر است از قلمه های طویل تر آفتاب خورده و قوی استفاده نمود. طول قلمه نباید از ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر کمتر باشد تا بتوان نهالی پایا و استوار تولید نمود.

آماده سازی خزانه

زمین خزانه را با انجام شخم عمیق در دو جهت عمود بر هم آماده می کنند که بهتر است خاک خزانه خیلی سنگین نباشد تا امکان ریشه زایی بهتر و رشد مطلوب فراهم گردد. بهترین زمان گرفتن قلمه و کشت آن در خزانه هنگام خواب درخت است. لذا توصیه می شود بلافاصله پس از یخبندان و سرمای زمستان اقدام به تهیه خزانه و گرفتن قلمه نمود. پس در شهرهای حاشیه کویر مرکزی ایران اوایل اسفندماه بهترین زمان است.

پس از گذشتن یک سال در صورتی که نهال ها خوب آبیاری شوند و با علف های هرز خزانه مبارزه شود قابل انتقال به زمین اصلی خواهند بود. نهال های ریشه دار شده باید دارای رشد خوب، عاری از بیماری ها و نماتدها و قوی باشد تا بتوان در اسفندماه آن را منتقل نمود.

اگر زمان قلمه گرفتن، نوع قلمه، رقم مناسب و حمل و نقل قلمه با دقت انجام گیرد ریشه زایی در فضای باز بیش از ۹۰ درصد خواهد بود. در صورتیکه قلمه ها در گلخانه و درون گلدان پلاستیکی کشت شوند اولا ملزم به انتقال نهال قبل از بیدار شدن نبوده و می توان در سطح وسیع پس از اردیبهشت نسبت به واکاری نهال های خشک شده اقدام نمود. ثانیا از درصد بالاتر ریشه زایی نسبت به فضای باز برخوردار خواهیم بود. لازم به ذکر است کوتاه نمودن زمان جدا کردن قلمه از پایه مادری تا کشت آن در خزانه نقش بسیار مهمی در افزایش درصد ریشه زایی خواهد داشت.

به منظور انتخاب رقم باید پایه را در سال قبل و زمانی که درخت دارای محصول بوده و یا از باغات مادری که بدین منظور ایجاد شده اند انتخاب نمود. کشت قلمه انار در خزانه و در فضای باز به دو طریق و بدون استفاده از هورمون ریشه زا به راحتی امکان پذیر است.

کشت به صورت کرتی

قلمه ها را به فواصل ۵۰ سانتی متر بین دو ردیف و فواصل ۳۰ سانتی متر روی ردیف درون کرت های کوچکی که کاملا مسطح باشند کشت می کنند.

کشت به صورت جوی و پشته

در دو طرف جوی هایی به عرض ۲۰ تا ۵۰ متر، قلمه های طویل تر به صورت نسبتا مایل کشت می شوند. فواصل قلمه ها از یکدیگر نیز ۳۰-۲۵ سانتی متر می باشد. هر قلمه باید فضای کافی جهت ریشه دار شدن در اختیار داشته باشد به نحوی که ریشه ها با یکدیگر تداخل نداشته و در زمان نقل و انتقال موجب قطع ریشه های موئین نگردد.

کلمات کلیدی: انار ، قلمه زدن ، قلمه زدن انار ، تکثیر انار ، ازدیاد انار

4 کامنت
  • AzhShadi
  • February 17, 2019 at 9:48 am

دریافت کتب و مقالات

  • asdassss
  • December 28, 2019 at 11:59 pm

روش ساخت پودر ریشه زایی
پودر تالک (از آرد یا پودر بچه هم میتوان استفاده نمود)
اندازه گیری غلظتهای هورمون اکسین از نوع iba در غلظتهای زیر: 0.2 0.4 0.6 0.8 1 1.2 1.4 1.6 درصد
مخلوط کردن iba با تالک
شما الان پودر ریشه زایی دارین!!!!
میتوانید این محصول را به فروش برسانید و برای کلیه نهالستانهای کشور و گلخانه داران اطلاع رسانی کنید. همه کسانی که قلمه گیری انجام میدهند و با قلمه تکثیر انجام میدهند به این پودر نیاز شدید دارند.

  • علیرضا منصوری
  • December 29, 2019 at 3:44 pm

بسیار عالی بود توضیحتون. فکر کنم درآمد خیلی خوبی داشته باشه چون همه نهالستانها نیاز دارن بهش مخصوصا تولید کنندگان گل رز.
من رفتم تو کارش. خخخخخخخ
احتمالا برای قلمه هایی که سخت تر هستن درصد iba بیشتری مورد نیاز هست.
درست کردنش که کاری نداره فقط ترازو دقیق میخواد
لایکککککککککک

  • نازنین
  • December 30, 2019 at 7:34 pm

خیلی خوبه اینطوری. پودر بچه که ارزونه.
توی هر قوطی 50 گرمی مگه چقدر iba میخواد؟
خیلی خوب بود.ممنون

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب