هرس زیتون چگونه است؟

هرس زیتون چگونه است؟

هرس زیتون نسبت به هرس درختان خزان دار نظیر گلابی، هلو، سیب و … متفاوت است. مفهوم هرس در زیتون تنها به قطع شاخه های درختان ختم نمی شود و دامنه ی وسیع تری از عملیات تنک کردن و حذف قسمت های مختلف زیتون را شامل می شود. در هرس زیتون زمانی که از قیچی باغبانی استفاده می شود بخشی از شاخه و برگ فعال و بارده نیز حذف می شود.

زمان هرس     

هرس زیتون بعد از برداشت میوه های زیتون و در زمان استراحت زیتون انجام می گردد. در مناطقی که دارای زمستان سرد و طولانی است نباید هرس در زمستان صورت گیرد. زیرا حجم زیادی از تاج درخت نقش مهمی در برابر سرمازدگی دارد.

پس از اینکه شیره نباتی شروع به ترشح کرد و پوست به راحتی از چوب جدا شد بایستی از انجام هرس خودداری کرد زیرا در این شرایط زخم های ایجاد شده در اثر هرس زیتون به خوبی ترمیم نمی شوند.

ابزارآلات هرس

جهت انجام هرس زیتون از قیچی های هرس، دستکش و … استفاده می شود. همچنین می توان از چاقو جهت ترمیم زخم های حاصل از هرس زیتون استفاده نمود.

امروزه ماشین آلات و ابزارهای پیشرفته در بازار عرضه شده اند که با نیروی باد کار می کنند. با استفاده از قیچی های پنوماتیک می توان با صرف نیروی بسیار کم هرس زیتون را انجام داد. قیچی های پنوماتیک نیازمند کمپرسور جهت تامین هوای فشرده هستند.

نکات فنی در هرس درختان زیتون

– پس از هرس درختان مشکوک به آلودگی، بایستی وسایل هرس را ضدعفونی نمود تا از انتشار آلودگی به سایر درختان زیتون جلوگیری نمود.

– محل قطع شده به وسیله قیچی هرس، محل مناسبی برای رشد باکتری ها، قارچ ها و سایر آفات می باشد، بنابراین بایستی پس از هرس زیتون، محل را با چسب پیوند بپوشانید.

– نباید تیغه ی قیچی به سمت شاخه ای که قطع می شود باشد، تا زخم ایجاد شده توسط تکیه گاه قیچی، به درخت آسیب نرساند.

– در شاخه هایی که قطع آن ها با اره اجتناب ناپذیر است به دلیل اینکه زخم های دندانه دار روی درخت باقی می ماند حتما بایستی توسط چاقوی تیز سطح آن را مسطح کرده و سپس به پوشش آن با چسب پیوند اقدام نمود، تا ضمن جلوگیری از خشک شدن محل، مانع ایجاد آفات به داخل زخم شد.

– برش باید به صورت مورب و پشت به جوانه باشد. در برش مورب، با تجمع و نفوذ آب در محل زخم مواجه نمی شویم.

– هرس شاخه های قطور باید به صورت مرحله ای باشد. در مرحله اول ابتدا از زیر شاخه تا یک چهارم قطر شاخه پیشروی کرده و محل قطع باید ۳۰ سانتی متر از تنه اصلی فاصله داشته باشد. در مرحله دوم برش ۲ الی ۳ سانتی متر از روی برش محل اول صورت می گیرد و در برش نهایی را به صورت مورب از محل یقه به صورت زائده ای که به جا می ماند انجام می دهیم.

کلمات کلیدی: هرس زیتون ، هرس ، زیتون ، هرس درخت زیتون

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب