آبیاری قطره ای هندوانه

آبیاری قطره ای هندوانه

قصد داریم در زمینی به ابعاد ۸۳ × ۱۲۰ (در حدود یک هکتار) هندوانه بکاریم و آن را به صورت قطره ای آبیاری نماییم. هندوانه کاشت شده در فواصل ردیف های ۲.۲ متر و فاصله روی ردیف ۰.۵ متر می باشد. زمین به دو بخش تقسیم شده است که هر بخش دارای ۵۴ ردیف به طول ۴۰.۵ متر است. ۸۱ گیاه در هر ردیف وجود دارد. لذا ۴۳۷۴ گیاه در هر بخش، یعنی ۸۷۴۸ گیاه در کل زمین با ۱۰۸ ردیف خواهیم داشت.

خاک دارای بافت سنگین با نفوذپذیری کم (تقریبا ۶ میلی متر در ساعت) و ظرفیت نگه داری آب بالا است. منبع آب، آب سطحی با کیفیت خوب اما دارای ناخالصی های زیاد مواد آلی (جلبک) است. فصل رشد از اواسط فروردین تا اواخر خرداد و حداکثر قرائت متوسط تشت تبخیر، ۳.۲ میلی متر در روز در ماه فروردین و ۶.۱۳ میلی متر در روز در ماه خرداد است.

حداکثر نیاز آبی هندوانه در مرحله میانی رشد و تشکیل محصول در اواسط خردادماه است که در این زمان مقدار Kc، یک است. متوسط قرائت تشت برای ۲ ماه ۵.۳۸ میلی متر در روز است که با ضرب کردن آن در ضریب تصحیح تشت (۰.۶۶)، مقدار تبخیر و تعرق ۳.۳۵ میلی متر در روز به دست می آید. از آن جا که مقدار Kc برابر یک است لذا تبخیر و تعرق پتانسیل برابر است با ETc=3.55 mm/day. راندمان کاربرد سیستم ۹۰ درصد است.

بنابراین نیاز آبی ناخالص روزانه در اوج مصرف برابر است با:

۳.۵۵ × ۰.۹ ÷ ۱۰۰ = ۳.۹۴ mm/d

3.94 × ۱۰ ×۱ ha = 39.4 m^3/d

زمان بندی آبیاری در اردیبهشت بر اساس کاهش رطوبت در دسترس خاک نیست و به صورت فواصل ثابت یک روزه تنظیم می شود. بنابراین آبیاری هر روزه انجام می شود و مقدار آن ۳۹.۵ متر مکعب است. در مراحل ابتدایی فصل رشد، فواصل آبیاری ۲ تا ۴ روز است.

سیستم شامل تجهیزات کنترل فشار با فیلتر شنی و صافی، تزریق کننده ی کود و شیرهای تنظیم کننده ی فشار است. لوله ی اصلی پلی اتیلن به قطر ۶۳ میلی متر در وسط زمین به صورت سطحی قرار دارد. خطوط لترال پلی اتیلن به قطر ۱۶ میلی متر در دو طرف خط اصلی قرار گرفته و برای هر ردیف گیاهی یک لترال در نظر گرفته می شود. قطره چکان ها در فواصل ۰.۵ متر و برای هر گیاه یک عدد بر روی لترال قرار گرفته اند.

مشخصات قطره چکان ها

قطره چکان های روی خط با دبی ۴ لیتر در ساعت در فشار کارکرد ۱ بار

– تصفیه ی مورد نیاز، فیلتر توری با مش ۱۶۰

مشخصات لترال ها

لوله پلی اتیلن نرم به قطر ۱۶ میلی متر، فشار کارکرد ۴ بار، طول ۴۱ متر

تعداد قطره چکان ها در هر خط ۸۱ عدد

دبی ۳۲۴ لیتر در ساعت

تعداد کل لترال ها ۱۰۸ عدد

تعداد کل قطره چکان ها ۸۷۴۷ عدد

دبی و کارکرد سیستم

برای بهره برداری همزمان تمام لترال ها، دبی مورد نیاز، ۳۵ متر مکعب در ساعت است. اگر آبیاری در سه شیفت انجام شود، دبی سیستم ۱۲ متر مکعب در ساعت خواهد شد. مدت زمان آبیاری هر شیفت در اوج مصرف برای مقدار آبیاری ۳۹.۵ متر مکعب، ۱ ساعت و ۲ دقیقه است. لذا مدت زمان مورد نیاز برای آبیاری کامل ۳ ساعت و ۶ دقیقه می باشد.

کلمات کلیدی: آبیاری قطره ای ، کاشت هندوانه ، آبیاری قطره ای هندوانه

گروه: آبیاری
یک کامنت
  • امان الله
  • March 27, 2020 at 12:08 pm

باسلام
چرا در مورد کاشت هندوانه خارج از فصل مطلبی نمی بینیم در مناطق جنوب کرمان ؟؟؟ با اینکه طریقه کاشت وداشت وبرداشتش کاملآ متفاوت است !!!!!!!

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب