آب بانک چگونه ذهن انسان را از دغدغه آبیاری گلدان ها خلاصی می بخشد؟

آب بانک آبیاری در هنگام سفر

آب بانک یک ایده جالب در زمینه آبیاری است که برای آبیاری گل و گیاه و درختچه های زینتی مورد استفاده قرار می گیرد. اساس ایده آب بانک از ساختار سفال گرفته شده است. سفال به صورتی عمل می کند که آب از قسمت پر رطوبت به بخش کم رطوبت حرکت می کند. درواقع این وسیله یک ساختار هوشمند آبیاری است و نسبت به سایر سیستم های آبیاری ، آب کمتری مصرف می کند.

نحوه عملکرد آب بانک

آب بانک یک ساختار هوشمند آبیاری است که آب از بدنه بیرونی آن تراوش کرده و به بیرون راه پیدا می کند. ایده آب بانک از ساختار سفال وام گرفته شده است. ساختار شیمایی سفال به نحوی عمل می کند که آب از لایه ای که رطوبت بیشتری دارد به لایه ای که رطوبت کمتری در آن است حرکت می کند. این خاصیت در مورد آب بانک به این معنی است که اگر سمت بیرونی قطعه سفالی آب بانک، خشک باشد یا در خاک یا مکان خشکی قرار بگیرد رطوبت از قشای آن نفوذ کرده و بیرون می آید. ولی اگر سطح بیرونی به اندازه سطح داخلی آب بانک رطوبت داشته باشد (مثلا آب بانک را درون یک ظرف آب قرار دهیم) آب به بیرون تراوش نمی کند.

نحوه استفاده از آب بانک

 برای استفاده از آب بانک به مهارت خاصی نیاز نیست. فقط کافی است که شما سر یک بطری یا یک شیلنگ آب را به دریچه آببانک وصل کرده و سپس قسمت سفالین آن را درون خاک گلدان فرو کنید. آب بانک به میزانی که گیاه لازم داشته باشد رطوبت در اختیار آن قرار می دهد. اگر میزان مصرف گیاه کاهش یابد ، آب بانک نیز میزان تراوش خود را می کاهد. چون آب بانک عادت دارد فقط به میزان مشخصی از خود آب عبور دهد و اگر سطح بیرونی سفال ، به اندازه کافی رطوبت داشته باشد انتقال آب متوقف می شود.

 از مزایای آب بانک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-کاهش مصرف آب تا حد زیادی.

 -آبیاری هوشمند گل و گیاه: به این معنی که زیادی، آب به گیاه نمی رسد.

-فکر انسان از این دقدقه که به گیاه آب داده شده یا نه خلاص می شود. چون با یک بطری ۱.۵ لیتری آب می توان برای ۱۰ تا ۱۵ روز آبیاری گیاه را انجام داد.

-صرفه جویی در مصرف آب که این روزها به یک مسئله تبدیل شده است.

– راحت بودن استفاده از آب بانک: برای کار با آب بانک مهارت خاصی لازم نیست فقط کافی است که هر بار بطری آب را پر از آب کرده و به آب بانک وصل نمود و دوباره درون خاک گلدان قرار داد.

  تراوش آب

نحوه آبیاری توسط آببانک به صورت تراوش است. این مسئله ذهن انسان را به یاد این ضرب المثل فارسی می اندازد که : از کوزه همان تراود که در اوست . این فرایند هم هوشمندانه عمل می کند و هم اینکه اگر آب حاوی املاح بزرگ باشد از آن عبور نمی کنند. میزان مصرف آب برای آبیاری نیز کمتر از قطره چکان ها می باشد . در این روش به جای حالت شره یا چکه کردن از حالت نم پس دادن استفاده میشود . این خاصیت سبب می شود که زمان کافی برای جذب آب به ریشه گیاه داده شود و آب به هدر نرود.

کاربرد

از آب بانک می توان برای آبیاری گل و گیاهان و درختچه های زینتی در گل دان و باغچه استفاده کرد.

 کلمات کلیدی: آب بانک ، تراوش آب ، کاهش مصرف آب ، کم آبی، قطره چکان ، خاصیت سفال ، جریان آب . گل و گیاه زینتی ، گلدان ، گلخانه ، درختچه های زینتی .

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب