آب مورد نیاز گیاه لاکی بامبو (گیاه خوشبختی)

لاکی بامبو آبیاری و آبرسانی کتاب راهنمای کامل پرورش و نگهداری گیاه لاکی بامبو

لاکی بامبو به آب فراوان نیاز دارند و برنامه آبیاری باید منظم باشد. در زمستان می توان میزان آب آبیاری را کاهش داد. اما در فاصله دو آبیاری نباید خاک خشک شود. اگر آب گلدان لاکی بامبو تمام شود، سبب خشکی گیاه می شود. در صورتی که زمان طولانی از بی آبی و  خشکی بامبو نگذشته باشد (فقط برای یک روز) و گیاه به طور موقت خشک شده باشد، در صورتی که آب به آن اضافه شود ممکن است تارهای کشنده دوباره به کار خود ادامه داده و منافذ بسته شده باز شوند. ولی اگر زمان بیشتری گیاه در معرض خشکی قرار گرفته باشد ممکن است لاکی بامبو دیگر قادر به باز نمودن روزنه ها نشده و گیاه از بین برود.

بسیاری از گیاهان این جنس نسبت به فلوئور حساس هستند و می توان به عنوان شاخص زیستی برای شناسایی فلوئور از آن ها استفاده کرد. در صورت وجود این عنصر در آب آبیاری یا کود، در برگ های گیاه لکه های قهوه ای رنگ ظاهر می شود. این عنصر در آب تصفیه شده شهری، انواع آب های آشامیدنی بطری شده و کودهای شیمیایی سوپر فسفات تریپل وجود دارد.

استفاده از آب چاه برای آبیاری توصیه می شود. چنانچه آب لوله کشی شهری مدت ۲۴ ساعت در فضای آپارتمان بماند ضمن متعادل شدن دمای آن، کلر موجود در آن نیز متصاعد می شود و برای آبیاری گیاهان آپارتمانی از جمله لاکی بامبو مناسب می شود.

البته از لاکی بامبو می توان به عنوان یک تصفیه کننده هوا نیز استفاده نمود. این گیاه جاذب قوی برای فرمالدئید، بنزن، تولوئن و گزیلن داخل جو می باشد.

در صورتی که لاکی بامبو در داخل آب نگهداری می شود باید آب ظرف را به طور مرتب و هفتگی یا حداکثر دو هفته یکبار تعویض شود. در صورت تعویض دیر هنگام آب گلدان، ساقه ی نزدیک به قاعده گیاه لزج شده و بوی نامطبوعی تولید می کند. در این حالت گیاه را از آب بیرون آورده و ریشه ها را با آب دارای فشار زیاد و به مدت چند دقیقه شستشو داده و گیاهان را دوباره داخل گلدان حاوی آبی تمیز و شفاف قرار می دهند. در این شرایط تا یک هفته از هیچ نوع کودی استفاده نمی شود و هنگام تعویض آب در هفته دوم از کود مایع استفاده می گردد.

مقدار آب باید تا اندازه ای باشد که تقریبا تا ۵/۲ سانتی متر بالاتر از محل ریشه ها قرار بگیرد.

آب مورد استفاده برای گیاه نباید دارای املاح زیاد کلر، سدیم، فلوراید و مانند آن باشد. همچنین نباید خیلی سرد یا خیلی گرم باشد، آب با دمای ملایم برای گیاه مناسب تر می باشد. برای تهیه آب مناسب گیاه می توان از آب فیلتر شده آکواریوم یا آب معدنی طبیعی نیز استفاده نمود. انواع آب های تصفیه شده، آب باران، آب چشمه و یا آب معدنی بدون مواد افزودنی، برای این گیاه مناسب است. در صورت وجود آکواریوم در خانه می توان در زمان تعویض آب مقداری از آب آن را به گلدان بامبو اضافه نمود، به شرط اینکه در آکواریوم موادی مانند نمک یا رزین اضافه نشده باشد.

نگهداری بامبو در آب

در روش نگهداری بامبو در آب نباید تمام ساقه را در آب قرار داد، بلکه باید فقط ۳ تا ۵ بند پایین آن در آب باشد. اگر تمام ساقه داخل آب قرار گیرد، ریشه تمام سطح ساقه را می پوشاند و این از زیبایی گیاه می کاهد. سطح آب موجود در گلدان بامبو نباید از نصف گلدان کمتر شود. تعداد دفعات اضافه کردن آب بستگی به تعداد بامبو ها در ظرف و میزان رطوبت نسبی هوا دارد. هر هفته یک بار آب موجود در گلدان را باید با آب تازه عوض کرد.

لاکی بامبو را همچنین می توان در آکواریوم، خاک و خاک ژله ای نگهداری نمود.

جهت اطلاعات تکمیلی راجع به گیاه لاکی بامبو می توانید

کتاب راهنمای کامل پرورش و نگهداری گیاه لاکی بامبو را مطالعه نمایید:

بامبو

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب