آرایش کاشت و آبیاری قطره ای در زراعت سیب زمینی

کاشت سیب زمینی آبیاری قطره ای سیب زمینی

با توجه به نتایج بدست آمده با تامین ۱۰۰ درصد آب مورد نیاز سیب زمینی ، دو آرایش کاشت زیر قابل توصیه می باشد .

– آرایش کاشت دو ردیف روی پشته به فاصله ۳۵ * ۲۵ سانتی متر (فاصله کاشت ۲۵ سانتی متر روی ردیف و فاصله ردیف ها ۳۵ سانتی متر و یک نوار آبده تیپ وسط آن ها ، که فاصله نوار های آبده یا شیار ها از یکدیگر ۱۲۵ سانتی متر خواهد بود)

– آرایش کاشت دو ردیف روی پشته به فاصله ۴۵ * ۲۵ سانتی متر (که فاصله نوار های آبده یا شیار ها ۱۵۰ سانتی متر از یکدیگر خواهد بود) که بیشتر به منظور تولید غده های بذری و خوراکی بنا به دلایل زیر به آرایش کاشت مرسوم در آبیاری سطحی برتری دارند .

– افزایش عملکرد کل تولید

– افزایش عملکرد قابل ارایه به بازار

– میزان غده بذری بیشتر

– کارایی مصرف آب بالاتر

– یکنواختی توزیع رطوبت بهتر در منطقه غده ها و ریشه ها در دو طرف ردیف های کاشت مخصوصا زمانی که نیاز آبی کم باشد .

نکته : اگر هدف از کشت سیب زمینی تولید غده برای مصرف خوراکی باشد ، آرایش کاشت ۴۵ * ۲۵ سانتی متر با ۱۰۰ درصد تامین آب آبیاری قابل توصیه است زیرا غده ها فضای بیشتری برای رشد دارند .

مدیریت آبیاری

سیستم آبیاری قطره ای دارای سه قسمت اصلی است :

الف- ایستگاه پمپاژ و مرکز فیلتراسیون

ب- لوله های اصلی و نیمه اصلی

ج- لوله های فرعی (مانیفولد ها) و لوله های آبده

این سیستم ها در صورتی موفقیت آمیز هستند که علاوه بر طراحی و اجرای صحیح و استفاده از لوازم مرغوب ، مدیریت بهره برداری از آن ها صحیح باشد .

سیستم آبیاری قطره ای این امکان را فراهم می آورد که هر زمان بتوان مقدار آب مورد نیاز گیاه را نزدیک ریشه در اختیار گیاه قرار داد .این مزیت بزرگ باعث توزیع یکنواخت آب آبیاری در مزرعه ، صرفه جویی در مصرف آب و نهایتا افزایش کارایی مصرف آب می شود .

در مناطقی که امکان صدمه دیدن نوار های آبده قطره ای توسط پرندگان یا جوندگان وجود دارد ، می توان نوار ها را در عمق ۵ تا ۱۰ سانتی متری خاک نصب نمود . در صورتی که لوله ها در زیر خاک نصب گردند ، هنگام وجین و یا مبارزه مکانیکی با علف های هرز باید دقت لازم برای جلوگیری از آسیب و صدمه رسیدن به آن ها به عمل آید . نوار های آبده تیپ معمولا برای یک بار مصرف و برای یک فصل رشد مورد استفاده قرار می گیرند . معمولا نوار های آبده با فاصله روزنه ای ۲۰ و یا ۳۰ سانتی متر مناسب می باشند که آبدهی آن ها در طول یک متر در فشار ۶/۰ تا ۷/۰ بار حدود ۴ لیتر در ساعت می باشد . این نوار ها معمولا برای استفاده در یک فصل کاشت تولید می شوند .

بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده هرگونه کم آبیاری در زراعت سیب زمینی باعث افت عملکرد و کوچک شدن غده ها می شود . اگر در زمان شروع تشکیل غده ها تنش رطوبتی به گیاه وارد شود ، به دلیل اینکه در این مرحله هوا رو به گرم شدن می باشد ، غده زایی متوقف و یا کاهش یافته و تا زمان سرد شدن هوا تشکیل مجدد غده و یا رشد آن به تاخیر خواهد افتاد . در اواخر تابستان به علت اینکه زمان کافی برای رشد غده های تشکیل شده نیست ، کاهش قابل ملاحظه ای در کمیت و کیفیت غده ها و در نهایت عملکرد پدید خواهد آمد .

2 کامنت
  • قدرت مرادی
  • July 22, 2018 at 10:23 pm

قیمت نوار تیپ چنده

برای کسب قیمت با شماره ۰۹۳۹۵۸۵۲۸۳۷ تماس بگیرید

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب