آشنایی با آفات و بیماری های کشت های گلخانه ای – بخش دوم

آفات گلخانه

در این مقاله سعی داریم شما را با مدیریت آفت شته آشنا کنیم. حتما با شته ها کم و بیش آشنا هستید و می دانید این آفت سرسخت با تغذیه از شیره گیاهان بصورت گروهی به گیاهان آسیب می رسانند. آسیب تنها به تغذیه از شیره ی گیاهان محدود نمی شود این آفات ضمن تغذیه از گیاه شرایط رشد قارچ ها بیماری زایی همچون کپک سیاه را در گیاهان فراهم می کند یا آنکه موجب انتقال ویروس های بیماری زا به گیاهان می شود. مدیرت آفت شته بیشتر به بهداشت محیط نگه داری گیاهان شما برمی گردد. منظور از بهداشت، جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا و کنترل مداوم محیط های پرورش است. اگر با طغیان شته در فصل بهار بر روی گیاهانتان مواجه شدید، می توانید از محلول آب و مایع ظرفشویی یا آب و روغن ولک استفاده کنید البته توجه داشته باشید استفاده از محلول های غلیظ امکان سوختگی گیاهان شما را افزایش می دهد. که این پدیده در گلخانه ها بسیار شایع است. نکته حائز اهمیت این است که زمان سمپاشی یا محلول پاشی را بخوبی تعیین کنید. مطمئنا سمپاشی زیر نور آفتاب علاوه بر آسیب رساندن به سلامتی شما بر روی گیاهانتان تاثیر بسیار نامطلوب سوختگی را خواهد داشت.

شته ها عموما با مورچه ها همزیستی دارند لذا اگر ناگهان در بسترتان شاهد افزایش مورچه ها بودید بزودی شاهد طغیان آفت دیگری چون شته خواهید بود.

 استفاده بیشتر از کودهای نیتراته در طغیان شته ها موثر است. لذا بنا بر ضرورت مصرف کودهای نیتراته خود را کاهش دهید. از آنجایی که شته ها خیلی زود به سموم مقاوم می شوند پیشنهاد ما استفاده از سموم شیمیایی نیست ولی اگر مجبور به استفاده از سموم شدید از کنفیدور یا ایمیدوکلپراید در محلول غذایی گیاهان به نسبتی که بر روی سم توصیه شده میتوانید استفاده کنید. سموم سیستمی همچون کنفیدور در شیره ی گیاهان جریان پیدا کرده و حشره با تغذیه از گیاه آسیب میبینید. سم مذکور در کنترل این آفت بخوبی عمل می کند. در رابطه با استفاده از سموم به دوره کارنس سم حتما توجه داشته باشید. دوره کارنس، حداقل زمانی است که از زمان سمپاشی باید بگذرد تا محصول قابل مصرف شود. هر چند متاسفانه دوره ی کارنس در گلخانه های کشورمان مورد توجه قرار نمیگیرد و عموما گلخانه داران پی در پی از سموم شیمیایی استفاده میکنند و فورا محصول را به بازار عرضه میکنند اما در سیستم هایی که ما به شما معرفی میکنیم این قبیل مشکلات با مدیرت شما حل می شوند. لذا هر بار که تصمیم گرفتید از سمی استفاده کنید حتما دوره کارنس آن را مد نظر داشته باشید. این قبیل اطلاعات بر روی قوطی های سم درج شده است. اگر در خانه فعالیت پرورش گل و گیاه می کنید و به میزان کمی سم احتیاج پیدا کردید حتما سموم در حجم پایین را از جاهای معتبر تهیه کنید. چرا که در مواردی سموم تاریخ گذشته در قوطی های کوچک بسته بندی و به مصرف کننده عرضه می شود. نکته ی مهم دیگر عدم اختلاط چند سم یا یک سم با روغن ولک بدون مشورت گرفتن از کارشناسان گیاهپزشکی است چرا که در مواردی ترکیب جدید به گیاه شما آسیب می رساند. حتما می دانید که برخی از سموم درجه خطر بیشتری برای انسان دارند که بر روی برچسب سموم به این موارد کاملا اشاره شده است. توجه داشته باشید که استفاده درست از سموم خطری برای مصرف کنندگان ایجاد نمی کند هرچند که محصول تولید شده دیگر ارگانیک نیست. در مقالات بعدی در مورد مدیریت ایده آل استفاده از سموم نکات مهمی را خاطر نشان خواهیم کرد و راهکارهای موثر تولید یک محصول سالم را به شما همراهان عزیز و گرانقدر آموزش می دهیم.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب