آشنایی با آفات و بیماری های کشت های گلخانه ای – بخش پنجم

مگس میوه

مگس های میوه

مگس های میوه همچون گنات های قارچ زی که در شماره قبل به آنها اشاره کردم، آفتی مزاحم در گلخانه ها محسوب می شود این آفت همچون گنات قارچ زی در محل های مرطوب ازدیاد و تکثیر پیدا می کند بنابراین موجب کاهش بازار پسندی محصولات می گردد. این آفت علاوه بر خسارت مذکور شرایط ایجاد برخی بیماری های خاک زاد نظیر پوسیدگی سیاه ریشه و کپک آبی را فراهم می آورد. در ادامه به روش های مدیریت این آفت میپردازیم:

مدیریت

از کارت های زرد چسبناک استفاده کنید. این بهترین و موثرترین روش کنترل است. چرا که این آفت آنچنان جدی نیست که شما سایر حشرات مفید را با استفاده از آفت کش از بین ببرید. ضمنا کارتها زرد تاثیر قابل قبولی روی این آفت نشان داده اند.

از جمع شدن آب در گلخانه یا روی بستر جلوگیری کنید. به بهداشت گلخانه توجه کنید.

اجازه ایجاد جلبک در زه آبهای گلخانه را ندهید.

ترکیبات موثر علیه این آفت: اسپینوزاد، پیری پروکسیفن، فنوکسی کارب، دیفلوبزورون، سیرومازین، آزادیراختین، کلرپایریفوس + سیفلوترین

همانطور که می دانید استفاده از یک سم، گاهاً دایره وسیعی از آفات را کنترل میکند که این امر در کنار محسناتی که دارد معایبی هم دارد یکی از این معایب از بین رفتن حشرات مفید و شکارگر این آفات است. در مورد آفت مگس میوه حتی الامکان از هیچ حشره کشی استفاده نکنید، کارتهای زرد رنگ بهترین روش کنترل بحساب می آیند.

کنه ها

به دلیل اهمیت کنه دو نقطه ای یا کنه تارعنکبوتی در مقاله ای در همین سایت، مفصل به   این آفت و روش های کنترل آن پرداختیم. ولی کنه ها آفاتی هستند که در گونه های مختلف به گیاهان شما آسیب میرسانند. آشنایی با سایر گونه های مهم خالی از لطف نیست.

کنه پهن

آب و هوای خنک و مرطوب را میپسندند. این کنه ها همانند کنه های سیکلامن با تغذیه از شاخ و برگ های جوان و نیز بخش هایی نظیر جوانه گل، رشد گیاه را به تاخیر انداخته و از رشد و نمو کامل گل ها جلوگیری می کنند. کنه های پهن علاوه بر کوتولگی و پیچ خوردگی باعث برنزه شدن سطح زیرین برگ ها یا بروز حالت تاولی و نقره ای نیز می شوند. این کنه ها در حالت ایده آل چرخه زندگی خود را در عرض یک هفته کامل می نمایند. حالتی در بگونیا تحت عنوان زنگ بگونیا معروف است. گاهی خسارت این آفت با خسارت قارچ اشتباه گرفته می شود. دامنه گیاهانی که به کنه ی پهن آلوده می شوند بسیار وسیع است ولی روی فلفل شیرین، گوجه فرنگی و خیار بیشترین خسارت را می زند. کنه سیکلامن هم به همین صورت بر روی گیاهان مختلف خسارت وارد میکند که مهمترین نشانه ی آن کوتولگی و بدشکلی است که در توت فرنگی بیشترین خسارت را وارد می کند.

مدیریت

کنه های شکارگر را پیش از بروز آلودگی در گلخانه رها کنید.

بوته های آلوده را معدوم کنید.

گیاهان باقی مانده را با سموم کنه کش مناسب سم پاشی کنید.

کنه لویس

این کنه چندان اهمیت استراتژیک در گلخانه ها ندارد ولی بر روی بنت قنسول و شمعدانی باعث بروز خال روی برگ ها می شود که نتیجه آن کاهش بازار پسندی محصول است.

مدیریت

بوته ها را مدام بازدید نمایید علی الخصوص آنهایی که در قسمتهای کمتر مرطوب گلخانه هستند.

با استفاده از کاغذ و تکان دادن برگها بررسی کنید که آیا این آفت بر روی گیاهان شما آمده است یا خیر

استفاده از کنه کش آبامکتین

در شماره های بعدی در مورد کنه های زنگاری و کنه فلس پیاز توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

کلمات کلیدی: آفات گل رز ، آفات گلخانه ای ، مگس میوه ، کنه لویس

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب