آشنایی با آفات و بیماری های کشت های گلخانه ای – بخش هشتم

سموم مورد استفاده در گلخانه چیست

برگخوار ها
مهمترین گونه رایج در گلخانه ها، کرم برگخوار چغندرقند یا همان کارادینا است. این حشره به گیاهان زیادی از جمله فلفل، گوجه فرنگی و توت فرنگی حمله می کند. و به تعدای از حشره کش ها مقاوم شده است. این آفت علاوه بر برگ و میوه، خسارات شدیدی به گیاهچه وارد می کند. بیشتر اوقات تارهای عنکبوت مانندی در نزدیکی محل تغذیه دیده می شوند. در بوته های مسن تر در اثر تغذیه لارو این حشره، برگها دچار ریزش می شوند.

مدیریت

بازرسی و کنترل منظم گلخانه ها برای پیدا کردن نشانه های اولیه این آفت ضروری است.

استفاده از باکتری  Bacillus thuringiensis  یا حشره کش بیولوژیک سوبتیلین موثر است

از آنجایی که لاروهای جوان راحت تر کنترل می شوند. عملیات سمپاشی را با استفاده از سمومی مانند اندوسولفان در این مرحله انجام دهید.

سیرسیرک یا آبدزدک ها

این حشرات بیشتر روی گیاهچه های گوجه فرنگی آسیب می رسانند.

مدیریت

خاک را به منظور از بین بردن تخم های آفت و علف های هرز شخم عمیق بزنید.

رطوبت خاک اگر در حد مناسبی نباشد این موجودات برای پیدا کردن رطوبت به اعماق خاک می روند و باعث آسیب رسانده به گیاهان می شوند.

از طعمه های آلوده شده به سوین می توانید استفاده کنید.

از تدخین کننده های خاک برای ضد عفونی خاک استفاده کنید. البته این روش موقتی است و چندان جواب نمی دهد.

مورچه ها

علائم بسته به موقعیت و گونه مورد نظر بسیار متغیر است. مورچه ها گاهی قطعات کوچکی از بافت های برگ گیاهان گلدانی را می خورند. گاهی بذرها را بعنوان غذا برای خودشان جمع می کنند. در این رابطه مشاهده شده بیشتر بذور گیاهان زینتی مانند ردوندرون، پامچال و بنفشه را برمیدارند. همچنین ممکن است در اثر ایجاد تونل زیر خاک به ریشه ها آسیب برسانند. خسارت غیر مسقیم این موجودات بسیار مهم است. مورچه ها همزیستی با شته ها، شپشک های سپردار و شپشک های آردآلود دارند و از این موجودات حفاظت می کنند.

مدیریت

استفاده از آب گرم برای از بین بردن لانه ی مورچه ها

استفاده از طعمه های آلوده آغشته به سم

استفاده از نوارهای روغنی و سایر موانع چسبنده برای دور نگه داشتن مورچه ها از گیاهان

استفاده از گردها و حشره کش های مورچه کش در محل لانه مورچه موثر است.

موش ها

موش ها موجوداتی موذی هستند که در گلخانه ها و انبارهای بذر مشکلات عدیده ای را برای کشاورزیان پدید   می آورند. تغذیه از بذر گیاهان و آسیب به پیازها و کروم ها بخصوص در گیاهانی مانند سوسن، نرگس و لاله از خسارات موش محسوب می شود.

مدیریت

توصیه می شود تله های موش گیر در فصول پاییز و زمستان استفاده شود.

بسترهای بذری و پیازی را با یک توری سیمی محاظت کنید.

از بذرهای هویج، سیب، طالبی و قطعات سیب زمینی می توان به عنوان طعمه آغشته به سم فسفور دوزنگ استفاده کرد.

گوشخیزک ها

سوراخ های ناصاف ناشی از تغذیه در گلبرگ های گل داوودی، سینره و برخی دیگر از گل های زینتی به وجود می آیند. گوشخیزک ها در طول روز بین گل ها مخفی می شوند و عمدتا شب ها از برگ ها و جوانه ها تغذیه می کنند.

مدیریت

رعایت بهداشت گلخانه و انجام شخم های مکرر برای از بین بردن مکان های تخم ریزی حشره

با قراردادن گونی های کهنه، تخته یا مقواهای آج دار روی سطح خاک و با قرار دادن وارونه گلدان های پر از کاه و کلش به کمک یک نی یا تیرک، گوشخیزک ها را به دام اندازید. به صورت متناوب آنها را در محفظه های کم عمق حاوی چند سانتی متر عصاره سبزیجات در تله بیاندازید.

در صورت لزوم گیاهان آلوده و مکان های تخم ریزی و مخفی گاه ها را با یک حشره کش تماسی تیمار نمایید که بهترین زمان استفاده، غروب دیر وقت یا بعد از تاریکی هوا یعنی هنگامی است که گوشخیزک ها در فعال ترین حالت خود هستند.

گلدان های داوودی که اواخر تابستان و اوایل پاییز در محیط روباز هستند باید قبل از انتقال به گلخانه بررسی و در صورت وجود گوشخیزک ها محلول پاشی شوند.

کلمات کلیدی: گوشخیزک ، آفات گل رز ، آبدزدک ، آفات گلخانه ای

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب