آفات کشاورزی- کرم برگ خوار چغندر (کارادرینا)

کارادرینا کرم برگ خوار چغندر

کرم برگ خوار چغندر در ایران برای اولین بار در سال 1317 گزارش شده است. این آفت دارای اسامی مختلفی شامل رهه، راهو، منجه، کوخ و قورت بوده است. کارادرینا علاوه بر حبوبات به گیاهان زراعی فراوانی از جمله چغندر ، چغندر لبویی ، اسفناج، بادمجان، پنبه و سیب زمینی خسارت وارد می کند.

شکل شناسی کارادرینا

حشره کامل ، شب پره ای است که رنگ بالهای روئی آن قهوه ای و روی هر یک از آن ها دو لکه وجود دارد. لکه اولی به شکل لوبیا و دومی گرد و به رنگ نارنجی و رنگ بال های زیری سفید است. طول بدن حشره حدود 10 تا 13 میلیمتر و عرض بدن 24 تا 32 میلی متر است. پروانه ماده در انتهای شکم دسته های موئی شبیه قلم مو دارد که با آنها روی تخم ها را می پوشاند. رنگ لارو به طور معمول سبز است ولی گاهی به رنگ سیاه و قهوه ای هم دیده می شود. در دو طرف بدن آن نوار باریک سیاه ، نارنجی و سفید رنگی وجود دارد. روی بدن لارو صاف بوده و تقریبا بدون مو می باشد. اندازه لاروها نیز پس از رشد کامل حدودا به 30 میلی متر می رسد.

کرم های کارادرینا پس از رشد کافی به داخل خاک یا زیر کلوخه ها رفته و با ترشح بزاق از خاک برای خود لانه گلی می سازد. شکل این لانه تقریبا بیضی و برجسته است و روی آن خطوط نامنظمی وجود دارد.

زیست شناسی کارادرینا

کارادرینا زمستان را در مناطق سردسیر که در آن ها یخبندان زمستانی وجود دارد، به حالت شفیره درون لانه های گلی در خاک به سر می برد و هر چه تعداد این شفیره ها زیادتر باشد، تراکم آفت در سال بعد بیشتر خواهد بود. در مناطق گرمسیری که زمستان گرم و ملایم دارند،آفت می تواند به همه حالات رشدی مثل تخم ، لارو  ، شفیره و حشره کامل ، زمستان گذرانی کند. در بهار پس از گرم شدن هوا شفیره ها به شب پره تبدیل می شوند. شب پره ماده پس از جفت گیری ، تخم های خود را به صورت دسته ای روی برگ چغندر و یا علف های هرز و محصولات زراعی دیگر می گذارد.

خسارت

لارو کارادرینا به برگ های جوان حمله می کند . در ابتدا که لاروها کوچک هستند در اثر تغذیه، برگ ها را به صورت توری در می آورند و به تدریج که لاور رشد می کند از قسمت های دیگر تغذیه و آن را سوراخ می کند. چنانجه آفت شدت داشته باشد، لاروها کلیه قسمت سبز برگ و حتی رگبرگ ها را خورده و آن را نابود می کند. این لارو ها برای ادامه تغذیه به وسط بوته  فرو می رود و قسمتی از سر ریشه را نیز مورد حمله قرار می دهد. میزان تغذیه کرم کارادرینا تا به مرحله ای که به حد بلوغ برسند بسته به شرایط آب و هوای محیط و نوع گیاه فرق می کند.

کنترل آفت کارادرینا

استفاده از تله های فرمونی جهت ردیابی آفت و تعیین زمان مبارزه ، مبارزه بیولوژیک با استفاده از رنبور براکون ماده با توجه به دستورالعمل توصیه می شود . روش های زراعی شامل تنظیم تاریخ کاشت با نظر کارشناس ، شخم زمین های آلوده در پاییز و زمستان برای نابودی شفیره ها و در صورت امکان دادن یخ آب و سمپاشی به موقع اهمیت خاصی دارد. با توجه به پیش آگاهی در زمان نیاز با تشکیل اولین پیله ها می توان از سموم تری کلروفن %80SP ، یک تا دو کیلو گرم در هکتار ، تیودیکارب %80DF ، یک کیلو گرم در هکتار ، ایندوکساکارب %SC15 ، 200 میلی لیتر در هکتار استفاده نمود.

کلمات کلیدی: آفات کشاورزی ، کرم برگ خوار چغندر ، کارادرینا، شفیره، رهه، راهو، منجه ، لارو.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب