آشنایی با آفات و بیماری های کشت های گلخانه ای – بخش نهم

آشنایی با آفات گل رز در گلخانه

خرخاکی

این آفت بر روی کاکتوس، داوودی، خیار، سیکلامن و پانسی مخرب گزارش شده است. خرکاکی درون جعبه های بذر، روی سطح خاک،  بر روی سطح برگها، ساقه ها و میوه ها و همینطور ریشه های گیاهان مسن دیده می شود. ریشه های سرخس و ارکیده ها نیز از مضرات این آفت در امان نیستند. هرچند خرخاکیها را در روز کنار گلدان هایتان میتوانید مشاهده کنید، ولی بیشترین خسارت این آفت در شب اتفاق می افتد.

خرخاکی ها نسبت به خشکی تحمل ندارند، بنابراین تمایل دارند که در مکان های سرد و مرطوب با بقایای گیاهی فراوان و سرپناه کافی تجمع یابند.

مدیریت

در مرحله اول توده های بقایای گیاهی، جعبه های قدیمی بذر، گلدان های تمیز نشده، خرده سنگ ها و چوب های پوسیده در هر نوع محل تخم ریزی محتمل را از بین ببرید. خرخاکی های یافت شده در این مکان ها باید با گردپاشی یک حشره کش تماسی و یاریختن آب جوش بر روی آنها کشته شوند.

طعمه های آبجو، سیب زمینی پخته، پنیر رنده شده یا شکر را می توان برای جذب افراد باقیمانده استفاده نمود.

این آفات زیاد از محل تخم ریزی خود دور نمی شوند، بنابراین یک مبارزه متمرکز علیه آنها در اوایل بهار، جمعیت آنها را برای بقیه فصل رشد کاهش خواهد داد.

هزارپایان

با هزارپایان کم بیش آشنا هستید این آفت در گلخانه ها هم یافت می شود و نیازی به معرفی ندارد. لذا به اختصار در مورد مدیریت آن توضیحاتی می دهیم.

مدیریت

هزارپایان در خاکهای مرطوب با مواد آلی زیاد موفق ترند و بخصوص در توده های دست نخورده بقایای گیاهی در حال پوسیدن و مواد زاید که فراوانند. بنابراین رعایت کامل بهداشت و انجام شخم های مکرر تعداد آن را کاهش خواهد داد و در اغلب موارد برای کاهش خسارت جدی آنها کافی است. همچنین رعایت بهداشت در گلخانه ها بسیار حائز اهمیت است چراکه هزارپایان در بسترهای بذرها، گیاهچه ها، پیازها و کوروم های حساس را می توان با پاشیدن یک گرد حشره کش به داخل خاک درست قبل از کاشت یا هنگام کاشت و یا با پاشیدن به خاک اطراف طوقه گیاه محافظت نمود. در مواردی که عامل اصلی خسارت نباشند. نیازی به کنترل نبوده و باید عامل اصلی را تشخیص داده و کنترل نمود.

سوسری ها یا سوسک های حمام

جالب است بدانید حشرات فوق نه تنها برای محیط های مسکونی بلکه برای گلخانه ها هم عامل مزاحم محسوب می شوند لذا به توضیحاتی درباره خسارت آنها در گلخانه  ها می پردازیم در پایان در مورد مدیریت آنها به نکاتی اشاره می کنیم.

این حشرات به گیاهچه ها، بذر ها، ریشه ها، ساقه ها ، برگها . گل های بوته های مسن آسیب می رسانند. گیاهانی نظیر سینره، داوودی، سیکلامن و ارکید به حمله این سوسکها حساس است. توجه داشته باشید که عمده خسارت را در شب به گیاهان وارد می شود. سوسری ها در طول روز در بقایای گیاهی، لوله ها، درزهای دیوار و قسمتهای چوبی خانه ها، زیر گلدان ها و محفظه های بذری و در خاک مخفی می شوند. آنها شب هنگام برای تغذیه بیرون آمده و تقریبا از هرگونه ماده آلی تغذیه می کنند. به ندرت پرواز میکنند ولی جهش های سریع و بلندی دارند.

مدیریت

سوسری ها بیشتر در گلخانه های قدیمی و در دماهای بالا دردسر ساز می شوند زیرا این محیط ها دارای مواد غذایی و سرپناه بوده و شرایط برای تولید مثل سریع آنها مهیاست. پتانسیل تولید مثل این آفات را با حذف مرتب توده های آشغال کاهش دهید.

 از یک حشره کش مناسب در مجاری آب، مسیرها و دیگر سطوح محل عبور سوسری ها استفاده نموده و این کار را بفواصل یک هفته تا زمان کاهش جمعیت تکرار نمایید.

طعمه های سبوس گندم، نان، آبجو، شکر، شیره قند و مواد دیگر را می توان درون ظروف مناسب برای به دام انداختن سوسری ها استفاده نمود و یا می توان بطری های دهان گشاد را همسطح خاک قرار داد. یک طعمه کوچک در ته بطری باعث می شود سوسری ها به طرف آنها جذب شده  و درون بطری بیفتند.

میتوان حشره کش ها را با طعمه مخلوط نموده و یا از آب داغ برای از بین بردن آنها استفاده نمود. تله های دائمی برای چند هفته اثرات مطلوبی خواهند داشت، ولی تفریخ تخم ها تا یک سال ادامه خواهند داشت. بنابراین تکرار تله گذاری ضروری است.

کلمات کلیدی: آفات گل رز ، آفات گلخانه ، خرخاکی ، هزار پا

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب