اتصالات زاویه دار همچون زانو ها چه تاثیری بر جریان آب دارد؟

اتصالات زاویه دار زانو 45 درجه زانو 90 درجه

اتصالات زاویه دار همچون زانوهای ۹۰ و ۴۵ درجه و سه راهی ها از جمله اتصالاتی هستند که فرایند جریان آب را تغییر داده و امکان انتقال آب به اتاق ها و نقاط مختلف یک واحد مسکونی، اداری و… را ممکن می سازند. این اتصالات در سیستم لوله کشی تک لایه یا پلی پروپیلن نسبت به لوله های ۵ لایه از اهمیت بیشتری برخوردارند. چون تغییر زاویه لوله های تک لایه محدود است. با این حال ،این اتصالات تاثیرات خاصی بر روی جریان آب برجای می گذارند.

برخی از تاثیراتی که اتصالات زاویه دار بر جریان آب می گذارند به طور مختصر به قرار زیر است:

افت فشار : هر ماده از جمله سیالی مثل آب از لحاض طبیعی علاقه خاصی به حفظ رفتار جاری خود دارد به این معنی که اگر فرضا در حال جریان باشد بهتر می داند به مسیر مستقیم ادامه دهد. هر گونه ای مانعی بر سر راه آب ، سرعت و فشار آب را کاهش می دهد. به همین خاطر در سیستم های لوله کشی هر چه مسیر جریان آب مستقیم تر باشد افت فشار کمتری حاصل می شود. هنگام تغییر جریان آب با استفاده از اتصالات زانو بهتر است اتصالات از یکدیگر فاصله کافی داشته باشند . از طرفی تا جایی که امکان دارد از زانوی کمتری در یک تغییر مسیر استفاده شود.

فرسایش در جریان آب : تماس آب با سطح درونی لوله ها سبب فرسایش این دو ماده با یکدیگر شده و انرژی حرکتی و حرارتی آب به لوله منتقل می شود. این فرآیند در هنگام رسیدن به تقاطع یا زانوها به خاطر تغییر مسیر تاثیر بیشتری دارد. به همین خاطر انتقال جریان آب همیشه با افت دما و سرعت آب همراه است و این مسئله یک فرایند طبیعی در لوله کشی به حساب می آید. اما جای نگرانی نیست این مسئله در دراز مدت و همچنین در لوله کشی های با طول زیاد اثر گذار است . اما در یک واحد آپارتمانی تاثیر آن ناچیز است.

فرصتی برای ته نشین شدن املاح آب : یکی از مشکلات سیستم های لوله کشی مسدود یا محدود شدن لوله ها توسط املاح موجود در آب است. هر چه املاح موجود در آب بیشتر باشد این مسئله بیشتر خود را نشان می دهد. در جریان های مستقیم امکان ته نشین شدن املاح کمتر است. زانو ها مخصوصا زانوهای ۹۰ درجه موقعیت مناسبی جهت ته نشین شدن املاح به آب می دهند. دلیل آن این است که وقتی جریان آب به زانوها می رسد کمی از سرعت و انرژی خود را از دست می دهد.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب