از بسترهای کشت بدون خاک چه می دانید؟

کشت هیدروپونیک

بعد از توضیح مختصر در ارتباط با سیستم های آبیاری، تجهیزات و سازه های گلخانه های خانگی اشاراتی به سیستم های کشت بدون خاک در این شماره خواهیم داشت.

سیستم های کشت بدون خاک از جمله سیستم های مدرن و پیشرفته ای هستند که امروزه همچنان مورد توجه گلخانه های مهم و مدرن دنیا قرار می گیرند. سیستم هایی نظیر سیستم های هیدروپونیک، سیستمهای آکواپنیک و سیستم ایروپنیک که همگی  نسل های پیشرفته کشت بدون خاک هستند با تحول در سیستم های نوین گلخانه ای روز به روز مدرن تر از گذشته به بازار عرضه می شوند. سیستم های کشت روز به روز مدرن تر و کارآمدتر از گذشته در خدمت صاحبان سرمایه برای بازده ای بالاتر قرار میگیرند. در ادامه مقالات قبلی به سیستم های کشت بدون خاک هیدروپونیک می پردازیم و در راه اندازی یک واحد کوچک هیدروپونیک به نکاتی کلیدی اشاره خواهیم داشت. پیش از پرداختن به این بحث حتما برای شما این سوال پیش آمده است که کشت بدون خاک چه مزایایی نسبت به کشت های خاکی دارند؟ در پاسخ به سوال مذکور به موارد زیر میتوانیم اشاره کنیم:

 · کشت های بدون خاک بازده کیفی و کمی محصولات را بسته به نوع محصول بالا می برد.

 · کشت های بدون خاک، محصولات را از آفات و بیماری های خاکزی محافظت میکند. لازم به ذکر است برخی بیماری های نظیر گال طوقه در گل رز از طریق پایه های آلوده رز به بستر کشت  وارد می شوند. لذا باید در استفاده از نهاده های عاری از ویروس دقت شود.

 · کشت های بدون خاک مصرف آب را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.

بنابراین امروزه گلخانه های بزرگ به سمت سیستم های نوین کشت حرکت کرده و فرضا با تلفیق پرورش ماهیان خوراکی نظیر تیلاپیا با کشت هیدروپونیک سیستم های جدیدتری به نام آکواپنیک بوجود آمده است که در مجالی دیگر به آنها اشاراتی خواهیم داشت. اما در مورد هیدروپونیک که موضوع این مقاله است به معرفی چند بستر می پردازیم. با محصول گل رز به عنوان اولین نمونه شروع می کنم. در کشت بدون خاک گل رز تلفیق دو ماده پرلیت و کوکوپیت اثر بخشی بسیار خوبی داشته است. که با درصدهای معینی در بسترهای کشت استفاده می شوند. از دیگر مواد مورد استفاده پشم سنگ است که قابلیت بالایی در نگه داری از آب و تهویه مناسبی برای رشد ریشه ها دارد آن چیز که در مورد بسترهای کشت اهمیت دارد اجرای دقیق و به موقع شستن بسترها است که به آن آبشویی می گویند. چرا که با تجمع عناصر غذایی در بسترها، پدیده ی جذب مواد غذایی به مروز زمان کمتر می شود و این می تواند آغاز مشکل باشد. سه عنصر اصلی مورد نیاز گیاه، فسفر، پتاسیم و نیتروژن است که از طریق کودهای محلول همراه با سایر عناصر غذایی کم مصرف ولی ضروری و مهم در اختیار گیاه قرار می گیرند. کمبود هر یک از عناصر غذایی علایمی در گیاه دارد. اگر از امروز مایل به راه اندازی یک واحد کوچک هیدروپونیک در خانه خود هستید توصیه میکنم مقاله های قبلی در این رابطه را مطالعه بفرمایید.

کلمات کلیدی: کشت بدون خاک ، کشت هیدروپونیک ، پشم سنگ ، گلخانه ، گل رز ، گلخانه گل رز

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب