از کاشت تا برداشت گل محمدی

از کاشت تا برداشت گل محمدی

گل محمدی نسبت به شرایط محیطی متفاوت مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. از مهم ترین صفات گل محمدی دوام و سازگاری آن نسبت به خشکسالی می باشد. در برخی از مناطق کاشان گل محمدی در سال، تنها یک یا دوبار آبیاری صورت می گیرد.

گل محمدی نسبت به سایر شرایط نامساعد محیطی نیز مقاوم می باشد. از جمله این شرایط می توان به شوری خاک، سرما و فقر مواد غذایی خاک اشاره کرد. البته باید توجه نمود که تولید گل محمدی در شرایط مساعد خاک، آبیاری منظم و کوددهی عملکرد بسیار مطلوب تری خواهد داشت.

آبیاری گل محمدی

گرچه گل محمدی نسبت به کم آبی بسیار مقاوم است اما شواهد نشان می دهد که آبیاری در زمان غنچه دهی و گل دهی بسیار حائز اهمیت می باشد. در کاشان، معمولا آبیاری به صورت سطحی صورت می گیرد و به طور معمول طی فصل رشد هر ۱۵ روز یک بار آبیاری صورت می گیرد.

در یک پژوهش بین دو سیستم آبیاری قطره ای و سطحی مشخص شد که آبیاری قطره ای علاوه بر صرفه جویی بسیار در مصرف آب سبب افزایش عملکرد تولید محصول نیز می شود.

خاک

خاک مناسب جهت کشت گل محمدی خاک های سنگین دارای بافت متوسط و در کوهپایه های دارای سنگریزه زیاد مناسب می باشد. برای تولید گل محمدی بصورت تجاری،خاک لوم حاصلخیز و عمیق مناسب می باشد. خاک با محدوده pH بین ۶ الی ۷.۵ برای کاشت گل محمدی مناسب می باشد.

دما

گل محمدی برای غنچه دهی به دمای ۲۰-۱۵ درجه سانتی گراد نیاز دارد. دمای بالا همراه با بادهای گرم سبب باز شدن پیش از موعد گل ها و کاهش دوره گل دهی می شود.

درجه حرارت پایین در شب مانع گلدهی می گردد و حرارت بالای ۲۰ درجه سانتی گراد، سبب افزایش تولید اسانس می شود.

آماده سازی زمین

اگر هدف از احداث باغ گل محمدی، احداث پرچین اطراف باغ باشد، قاصله ردیف ها ۲.۵-۲ متر و فاصله بین بوته ها ۱.۵-۱ متر در نظر گرفته می شود. اما اگر هدف احداث گلستان باشد در کشت کرتی فاصله ها را ۳.۵×۲.۵ متر و در جوی و پشته ۳×۲ در نظر گرفته می شود.

ازدیاد گل محمدی

گل محمدی را می توان به روش های مختلفی مانند پیوند زدن، قلمه زدن، خوابانیدن و پاجوش تکثیر نمود. گیاه مادر گل محمدی در حدود ۲۰ تا ۶۰ عدد پاجوش دارد. از سال سوم به بعد می توان از این پاجوش ها استفاده نمود. از اوایل آبان تا اوایل اسفند، پاجوش ها را به فواصل ۳ متر از یکدیگر و پشته هایی به فاصله ۴ متر می کارند. دو یا سه عدد پاجوش را داخل هر حفره قرار می دهند.

برای قلمه زدن گل محمدی دردرجه ی اول از قلمه های سخت (خشبی) و سپس از قلمه های نیمه سخت (نیمه خشبی) استفاده می کنند.

قلمه باید به طول ۲۰ سانتی متر و ضخامت یک مداد باشد. بهتر است انتهای قلمه در یک پودر هورمونی ریشه زایی قرار داده شود و سپس قلمه را در عمق ۱۰-۷.۵ سانتی متری خاک کاشت نمود. بهتر است ۵۰ درصد ماسه و ۵۰ درصد خاک باغچه باشد.

هرس گل محمدی

هرس گل محمدی به دو منظور صورت می گیرد:

– حذف شاخه های خشک و آفت زده

– حذف شاخه های بلند که چیدن گل آن ها دشوار است

برداشت گل محمدی

برداشت گل محمدی کاشان از اوایل خرداد تا اواسط تیر صورت می گیرد. بایستی گل محمدی را پس از باز شدن به سرعت چید، در غیر اینصورت رنگ آن سفید شده و می ریزد. بنابراین بایستی قبل از طلوع آفتاب و گرم شدن هوا اقدام به برداشت گل محمدی کرد.

کلمات کلیدی: گل محمدی، ازدیاد گل محمدی ، هرس گل محمدی ، آبیاری گل محمدی ، برداشت گل محمدی

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب