از کاشت و پرورش درخت بادام چه می دانید؟

درخت بادام کاشت بادام احداث باغ بادام

بادام یکی از گیاهان چوبی چند ساله خزان دار بوده که غالبا به صورت درخت و در گونه های وحشی به صورت درختچه دیده می شود. ارتفاع درختان بادام به ۸-۶ متر می رسد ولی در شرایط دیم رشد درختان کم و به ندرت به این ارتفاع می رسند.

بادام درختی است که در شرایط آب و هوایی مدیترانه ای و در نواحی که دارای تابستان های گرم و خشک و زمستان ملایم باشند به خوبی رشد می کند. ولی بادام را در مناطقی که دارای زمستان های سرد می باشد پرورش می دهند تا نیاز سرمایی آن رفع شود.

خاک مناسب جهت کاشت درخت بادام باید چگونه باشد؟

درخت بادام از لحاظ خاک و مواد غذایی قانع بوده و در اغلب خاک ها کشت و پرورش داده می شود. اراضی سنگین و مرطوب به خصوص خاک های رسی برای کشت بادام مناسب نیستند. زیرا علاوه بر عدم تمایل ذاتی درخت بادام به خاک های مرطوب، محصول آن نیز به شدت کاهش می یابد. معمولا در اکثر مناطق کشور خاک های ضعیف، سنگلاخی، آهکی و یا اراضی که نمی توان در آن محصول دیگری کشت نمود، به کشت بادام اختصاص داده می شود. اگر چه درخت بادام آهک دوست و از نظر خاک قانع می باشد ولی برای احداث باغ تجارتی بایستی درختان در زمین مناسب کشت شوند.

خاک های سبک شنی رسی و یا خاک های لومی (شنی لومی، سیلتی لومی، رسی لومی، سیلتی و رسی لومی) حاصلخیز، عمیق با قابلیت نفوذپذیری بالا و بدون عوامل محدود کننده (شوری، آهک زیاد، لایه های غیرقابل نفوذ) برای کشت بادام مناسب می باشند که در این صورت سیستم ریشه بندی بادام در زمین به خوبی گسترش می یابد.

ریشه های درخت بادام بر حسب نوع پایه تا عمق ۳ متری در خاک نفوذ می کنند و برای جذب آب و مواد غذایی در ناحیه وسیعی از خاک پراکنده می شوند، بنابراین خاک باید عمیق بوده و لایه های غیرقابل نفوذ در این عمق وجود نداشته باشد. همچنین سطح آب زیرزمینی بالاتر از عمق ۴ متری نباشد. pH مناسب برای رشد بادام بایستی در محدوده ی ۸-۷ و یا نزدیک به خنثی باشد.

بنابراین کشت و پرورش بادام در خاک های شنی رسی (سبک تا متوسط) عمیق، دارای شوری کم با زهکش مناسب و قابلیت نفوذپذیری و نگهداری آب خوب، بدون عوامل محدود کننده و حاصلخیز توصیه می شود.

نیاز آبی درخت بادام چه مقدار می باشد؟

اگرچه گفته می شود بادام به کم آبی و خشکی مقاوم است ولی برای داشتن درختان بادام سالم، شاداب و تولید محصول اقتصادی باید به مقدار کافی آب از طریق بارندگی و یا آبیاری در اختیار درختان بادام قرار داده شود. بررسی های انجام شده نشان می دهد که با آبیاری درختان به مقدار مورد نیاز، محصول درختان ۴-۳ برابر افزایش یافته و از کیفیت بسیار خوبی برخوردار می باشند.

مناطقی که میزان بارندگی سالیانه آن ها ۵۰۰-۳۰۰ میلیمتر و پراکنش مناسب دارند با استفاده از ذخیره سازی ریزش های آسمانی برای کشت بادام دیم مناسب می باشند. اگر میزان بارندگی کمتر از ۲۵۰ میلیمتر و یا پراکندگی آن نامناسب باشد، باید باغ های بادام آبیاری شوند. همچنین در شرایط دیم درختان بادام باید با تراکم ۶۰-۵۰ درخت در هکتار کشت شود. البته با افزایش میزان بارندگی می توان تراکم کاشت را افزایش داد تا به ۲۰۰-۱۵۰ اصله درخت در هکتار برسد.

میانگین آب مورد نیاز برای هر هکتار بادام کاری با روش آبیاری غرقابی حدود ۸-۶ هزار متر مکعب و با روش قطره ای حدود ۳۰۰۰ متر مکعب برآورده شده است. میزان مقاومت درختان بادام به خشکی و کم آبی به نوع پایه آن بستگی دارد.  معمولا پایه های بذری خود بادام، بخصوص بادام تلخ با داشتن ریشه های عمیق (به طول بیش از ۳ متر) و پراکنش در سطح وسیعی از خاک نسبت به سایر پایه ها، خشکی و کم آبی را بیشتر تحمل می کند. در صورتی که پایه هلو چندان مقاوم به کم آبی نیست و درختان پیوند شده روی این پایه باید مرتبا با دوره های مناسب آبیاری شوند.

علاوه بر تأمین آب مورد نیاز درخت بادام، کیفیت آب آبیاری نیز اهمیت زیادی دارد. زیرا آبیاری مداوم خاک با آب شور و یا آب دارای املاح زیاد موجب می شود که زمین شور و نامناسب شده، نفوذپذیری خاک کاهش یابد و با تجمع یون ها در خاک و گیاه به حد غلظت های سمی رسیده و در نتیجه به مرور زمان گیاه از بین می رود و خاک حاصلخیزی خود را از دست داده و غیر قابل کشت می گردد.

8 کامنت
  • سجاد حیدری
  • July 19, 2019 at 5:35 am

با سلام.دو ساله دارم دویست تا بادام تو باغم تو شهرستان میاندو آب از توابع آذربایجان غربی میکارم که هر سال تو اوایل تابستان همشون خشک میشن.والا نمیدونم مشکل از چیه.زمین من آبیه و آبیاری رو هر هفته یکبار انجام میدم اما باز وقتی تابستون میشه همون از بالا به پایین خشک میشن.رقمی هم کهمیکارم نوع دیرگل ده شکوفه هستش.بهنظرتون امیدی هست کهنهالای خشک شدم درست بشن.؟لطفا راهنمایی کنین

  • سرخوش حبیبی
  • October 20, 2020 at 7:28 pm

سلام ببخشيد من امسال نهال گردو کاشتم اخرای تابستان برگهایش
سیاه لطفأ می‌فرمائید مشکلش چی

  • keito
  • December 23, 2022 at 9:56 pm

افت ها رو بررسی کن، مطمعنا افت پروانه پوست خوار ، یا کرم سرشاخه خوار دارید

  • مهدی حبیبی
  • January 3, 2020 at 10:11 pm

سلام وقت شما بخیر قربان ،،نهالهای بنده4ساله هستن تا امسال عالی بودن اما تابستان امسال برگهای همه ریخته شد و روی تنه نهالهام انگاری زخم شده باشه دوستشون کنده شده و شیره درختم زده بیرون نمی‌دونم چیکار کنم میشه راهنمایی کنید ممنونتونم

  • keito
  • December 23, 2022 at 9:58 pm

از محلول قارچکش استفاده کنید ، برای تنه مالی و محلولپاشی

  • Sobhan
  • March 27, 2020 at 11:38 pm

با سلام ببخشید درخت ما ۴ ساله هستش اما تا کنون اصلا شکوفه باز نکرده

  • کشاورز
  • June 17, 2020 at 8:29 pm

همه چیز گفتید غیر از اینکه ریشه ی درخت بادام چند متر توی خاک فرو میره

  • keito
  • December 23, 2022 at 9:59 pm

3 متر

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب