انواع کودها و موارد مصرف آن ها در گل ها، گیاهان و درختان میوه

انواع کودها و موارد مصرف آن ها در گل ها، گیاهان و درختان میوه

کودهای شیمیایی چه تاثیری بر روی رشد گیاهان دارند؟ موارد مصرف کودها به چه صورت است؟ چه نوع گیاهان و گلهایی به چه نوع کودی نیاز دارند؟

کودهای شیمیایی امروزه یکی از اجزای جدایی ناپذیر دنیای کشاورزی و گلکاری به حساب می آیند که نمی توان جایگزین مقرون به صرفه ای را برای آنها در نظر گرفت. گل ها و گیاهان مختلف همانگونه که با یکدیگر تفاوت دارند نیاز کودی آنها نیز با یکدیگر متفاوت می باشد. کودها در رشد و گلدهی و خاک گلها اثر مستقیم گذاشته و شکل گیری آنها را تحت الشعاع خود قرار داده اند.

♻ کود ۱۸-۱۸-۱۸

 این کود تاثیر بسیار بالایی بر روی گیاهان زینتی دارد. دلیل آن بیشتر به خاطر درصد بالای عناصر NPK به همراه ریز مغذی ها است. می توان تاثیر این کود را در گیاهانی که تولید گل می کنند همچون ارکیده ، رز، شمعدانی و بگونیا به وضوح مشاهده کرد. این کود برای گیاهان گلدار در زمان رشد رویشی مناسب می باشد.

 ♻ کود  ۳۶-۱۲-۱۲

 نقش فراوانی در گلدهی دارد. مخصوصا زمانی که گیاه آماده گلدهی می شود می توان از این کود برای افزایش میزان گلدهی آن استفاده کرد. این کود مناسب گلهایی همچون لیلیوم ، ارکیده ، ختمی ها و رز می باشد.

♻ کود ۱۳-۴۰-۱۳

 از این کود به خاطر اینکه آغاز کننده تحریک ریشه به ویژه در خاک ها سرد و مرطوب است می توان کمال بهره را جهت رشد ریشه برد.

♻ کود  ۳۸-۱۱-۳

 کود مناسبی جهت کاکتوس هاست. به خاطر پایین بودن ازت و همچنین بالا بودن پتاسیم در آن. این کود بویژه در جوانه های کاکتوس با سن بیش از سه ماه قابل استفاده است. البته برای گلخانه های هیدروپونیک نیز مناسب است.

♻ کود ۳۰-۱۵-۱۵

 برای تحریک گل و میوه و همچنین برای همه گیاهان مناسب است.

♻ کود ۲۰-۶-۱۹

این کود ، کودی کامل و یک کود اختصاصی برای گیاهان آپارتمانی و فصلی است . از این کود برای تحریک و توسعه شاخ و برگ مخصوصا در غلات و حبوبات استفاده می شود. همچنین کود ذکر شده مناسب گیاهان دارای گل، گل بریده، درختان میوه، مرکبات و صیفی جات می باشد.

♻ کود ۳۶-۱۲-۶

 این کود بیشتر به درد محصولات دارای پیاز همچون گل های پیازداری که شدیدا با خاک تثبیت شده با پتاسیم، رشد کرده اند می خورد .

♻ کود ۳۶-۱۲-۷٫۵

👈 مخصوص استفاده برای محصولات هیدروپونیک.

♻ کود ۶-۶-۱۹

 این کود را می توان در سبزیجات برگی و گیاهان علفی گلدانی مورد استفاده قرار داد.

♻ کود ۱۰-۵-۲۰

 این کود مختص گیاهان آپارتمانی ، بونسای، درخت و درختچه ها می باشد. این کود به دلیل داشتن ازت بالا، برای هر گونه گیاه گلدانی که برگ سبز دارد، همچنین انواع نخل‌ها، گیاهان سوزنی، چمن و درختچه‌های زینتی مناسب است.

♻ کود ۲۰-۲۰-۲۰

 این کود به خاطر اینکه حاوی عناصر پر مصرف و مورد نیاز گیاهان، همچون نیتروژن ، فسفر و پتاسیم (هرکدام با غلظت ۲۰ درصد )  و همنطور حاوی عناصر کم مصرفی چون مس، بر ، آهن ، روی و… ( به صورت کلات EDTA ) می باشد به عنوان یک کود مناسب و کامل معرفی می گردد. این کود به صورت پودر کریستالی آبی رنگ رائه می شود. به جهت اینکه این کود سبب رشد اولیه گیاه شده و قند آنرا افزایش می دهد و همینطور رنگ و مزه میوه را تقویت می کند برا درختان میوه ، صیفی جات ، سبزیجات و همچنین انواع گل و غلات بسیار مناسب خواهد بود.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب