با روش های پرورش ، خاک ، نور ، آبیاری و رطوبت مناسب گیاه آپارتمانی «پتوس» آشنا شوید.

با روش های پرورش ، خاک ، نور ، آبیاری و رطوبت مناسب گیاه آپارتمانی «پتوس» آشنا شوید.

پتوس گیاهی است از خانواده Araceae که جز گیاهان آپارتمانی به حساب می آید. این گیاه به خاطر برگ های زیبایش که دارای لکه هایی به رنگ نقره ای یا طلایی یا سفید است، پرورش داده می شود . درجه حرارت مناسب آن بین ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتی گراد می باشد.

مکان مناسب و نور مورد نیاز پتوس

این گیاه نیاز به نور زیادی دارد. درجه حرارت محیط در زمستان نباید کمتر از ۱۵ درجه سانتی گراد باشد. حداکثر دمای مناسب برای آن ۳۰ درجه است. پتوس در مناطق پر نور ساختمان که آفتاب مستقیم ندارد خوب رشد می کند. در محل های کم نور برگ ها کوچک شده و رنگ سبز آن بی رنگ می شود. درجه حرارت ایده آل این گیاه در شب بین ۱۴ تا ۱۸ درجه و در روز بین ۲۱ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است. در صورتی که این گیاه در نور مصنوعی پرورش می یابد نباید مقدار آن از ۴۰۰ شمع کمتر باشد. چنانچه نور کم باشد برگ های آن رنگ خود را از دست داده و کم کم سبز می شوند و ساقه ها لاغر و برگ ها کوچک می شوند.

خاک مناسب:

بهترین خاک برای پتوس از ۲ قسمت شن نرم و بدون خاک ، ۱ قسمت پیت ، ۱ قسمت کمپوست یا خاک برگ پوسیده به اضافه مقداری کود پوسیده آلی تشکیل شده است. ph خاک بین باید بین ۶ تا ۷ باشد. به همین خاطر این گیاه خاک های اسیدی را دوست ندارد.

آبیاری : ریشه های این گیاه در اثر آبیاری بیش از حد، فاسد می شوند . بنابر این در طی بهار و تابستان باید آن را به میزان متوسط و در زمستان چند روز یکبار آبیاری نمود. اگر آنرا در بشقاب ته گرد قرار دهند و برای آبیاری بشقاب را پر از آب کنند گیاه سالمی تولید می شود.

یکی از علتهای زرد شدن برگ ها، آبیاری زیاد است. اگر لبه برگ ها قهوه ای شد و لکه های قهوه ای روی سطح برگ ظاهر شد بدانید که علت آن کمبود آب و خشک شدن خاک است.

روش کاشت پتوس

ساقه های پتوس را بهتر است دور تکیه گاهی که از خزه مرطوب درست شده، هدایت شود تا ریشه های نابجای آن وارد خزه شود و رطوبت را جذب کنند. تعویض گلدان در صورت نیاز در بهار مناسب می باشد.

روش تکثیر

برای تکثیر این گیاه، قسمتی از ساقه را قطع و برگ های اضافی آن را از ساقه جدا کنید و این قلمه را در آبی که در آن هورمون ریشه و آب خالص وجود دارد قرار دهید تا ریشه بدهد و بعدا در خاکی که مناسب آن است کشت نمایید. قلمه ها پس از ۲۰ تا ۲۵ روز در آب ریشه می دهند.

رطوبت هوا

پتوس به رطوبت نسبی بیش از ۵۰ درصد هوا نیاز دارد . جهت تامین رطوبت نسبی هوا می توان هر روز روی گیاه را با آب اسپری نمود. در زمستان نیز آنرا با آب نیم گرم اسپری نمود. اگر نوک برگ ها قهوه ای شد علت آن خشکی هوا است که با اسپری آب روی گیاه برطرف می شود.

کلمات کلیدی: پتوس ، پرورش گیاه پتوس ، خشکی هوا، زرد شدن برگ ، اسپری آب ، رطوبت نسبی ، قلمه ، آبیاری پتوس ، گیاهان آپارتمانی.

یک کامنت
  • سهیل ظهیری
  • April 4, 2022 at 10:01 pm

سلام
گفتید اسیدیته بین شش و هفت بعد اضافه کردید . بهمین خاطر این گیاه خاک اسیدی دوست نداره ؟؟؟؟؟

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب