با شرایط کاشت و نگهداری یوکا آشنا شوید

با گیاه یوکا آشنا شوید

مشخصات گیاه شناسی

یوکا از گیاهان دیر رشد و دارای برگ های بزرگ کشیده نوک تیز شمشیری و ایستاده است. به تدریج که بر سن یوکا افزوده می شود برگ های پایین تر ریخته و ساقه آن لخت می گردد. برگ های یوکا هنگامی که جوان هستند شفاف هستند و با افزایش سن گیاه، برگ ها خشن می شوند. در مناطق گرمسیری ساقه گل دهنده هر چند سال یک بار ظاهر می شود و گل های سفید و کرمی به تعداد زیاد به شکل زنگوله ای کوچک و واژگون تولید می نماید ولی در آپارتمان ها کمتر به گل می نشینند.

مکان مناسب

انواع مختلف یوکا به مکان پر نور فضای آزاد نیاز دارد. اما نبایستی در معرض مستقیم نور خورشید قرار گیرد. درجه حرارت مطلوب یوکا بین ۱۳ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است. برخی از ارقام یوکا در برابر سرما مقاوم هستند اما در زمستان باید حداقل دمای ۷ تا ۸ درجه سانتی گراد را برای آن ها فراهم نمود. در تابستان لازم است یوکا را خارج از اتاق، در حیاط یا فضای آزاد به خصوص زیر سایه درختان قرار داد.

رطوبت نسبی هوا

انواع یوکا به هوای تقریبا گرم با رطوبت نسبی کم هوا مقاوم است.

آبیاری

آبیاری یوکا در تابستان به فاصله دو روز یک بار و در زمستان هر هفته یک بار مناسب است. ولی میزان و دفعات آبیاری بستگی به فصل سال، سن گیاه، درجه حرارت حیط، جنس خاک و نوع بستر دارد.

خاک مناسب

مناسب ترین خاک برای یوکا خاک سبک و شنی است که دارای ۵۰ درصد مواد آلی باشد، ۲۵ درصد خاک باغچه به اضافه ۲۵ درصد کود دامی پوسیده و ۲۵ درصد خاک برگ مناسب است و یا ۲ پیمانه خاک برگ به اضاه یک پیمانه خاک باغچه به اضافه یک پیمانه ماسه شسته ترکیب نموده و یک قاشق غذاخوری نیز به آن پودر استخوان بیفزایید. هر ۱۵ تا ۲۰ روز یک بار هم به آن کود شیمیایی کامل داده شود. تعویض گلدان یوکا هر ۲ سال یک بار و در فصل بهار مناسب است.

مراقبت ها

– خشک شدن برگ ها در زمستان

علت آن گرمی هوا است. علاج آن انتقال به محل خنک تر و مه پاشی می باشد.

– زرد شدن برگ های زیرین گیاه

علت آن نبودن نور کافی است. علاج آن انتقال به محل پر نور تر می باشد.

– پوشش پنبه ای سفید

علت آن شپشک آرد آلود است. علاج آن سمپاشی با سموم حشره کش تا رفع علائم توصیه می شود.

– سیاه شدن کامل برگ های یک شاخه

علت آن آبیاری زیاد است. علاج آن کاهش دفعات آبیاری تا خشک شدن سطح خاک گلدان و کنترل زهکشی گلدان است.

– سفید شدن سطحی بعضی از برگ ها مخصوصا در داخل گل خانه ها

علت آن بیماری قارچی سفیدک است، علاج ان استفاده از قارچ کش ها تا رفع علائم می باشد.

روش تکثیر یوکا

یوکا از طریق کاشت بذر، پاجوش و قلمه ساقه تکثیر می شود.

– ازدیاد به وسیله بذر

کاشت بذر یوکا معمولا در بهار و در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد صورت می گیرد. این روش در عمل رایج نیست.

– ازدیاد به وسیله پاجوش

در پای گیاه یوکا، نهال های جدیدی به وجود می آید که می توانید آن ها را با ریشه جدا نموده و در خاک مناسب بکارید تا گیاه جدیدی تولید شود. در صورتی که پاجوش ها فاقد ریشه باشند ابتدا آن ها را در ماسه مرطوب ریشه دار نموده سپس در خاک مناسب بکارید.

لازم به توجه است که گیاه زمانی پاجوش تولید می کند که قاعده ساقه در خاک بماند. در حالی که اغلب به خاطر زیبایی این قسمت را بیرون از خاک می گذارند.

ازدیاد با قلمه ساقه

از یوکاهایی که ساقه آن ها برهنه شده است می توانید قلمه هایی به طول ۸ تا ۱۰ سانتی متر تهیه نمایید. سپس دو طرف انتهایی قلمه را با چسب پیوند بپوشانید تا ویروس ها و قارچ ها به آن ها حمله نکنند. قلمه ها را به طور افقی طوری در ماسه شسته قرار دهید که نصف قطر آن ها داخل ماسه و نصف دیگر بیرون باشد. روی قلمه ها را با نایلون بپوشانید تا رطوبت آن حفظ شود. بعد از ریشه دار شدن آن ها را به گلدان های اصلی که حاوی خاک مناسب یوکا است منتقل نمایید.

برای آشنایی با روش های تکثیر و نگهداری گل و گیاهان آپارتمانی کتاب زیر را مطالعه فرمایید:

گل

کلمات کلیدی: گل و گیاهان زینتی ، یوکا ، گل و گیاهان آپارتمانی ، آبیاری یوکا

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب