گیاه فیکوس الاستیکا – گیاهی زیبا برای آپارتمان شما

گیاه آپارتمانی فیکوس الاستیکا

آیا در محل خود گیاه فیکوس دارید؟ اگر تا به حال این گیاه را نداشته اید به شما توصیه می کنیم حتما آن را تهیه کنید زیرا بوسیله آن جنگل را به خانه خود آورده اید. این گیاه استوایی عاشق محیط های گرم و پر نور است البته توانایی تحمل محلهای ها خنک را هم دارد. برای آشنایی با کاشت و نگهداری این گیاه پیشنهاد می کنیم این مقاله را از دست ندهید.

گیاه آپارتمانی فیکوس الاستیکا  از خانواده Moraceae بوده و فیکوس ها از گیاهان بومی مناطق استوایی هستند. این گیاهان دارای شیرابه و مناسب برای نگهداری در منازل هستند. فیکوس الاستیکا اتاق های نسبتا سرد و کم نور را تحمل می کند و محیط های گرم و مرطوب و پر نور را بسیار دوست دارد.

برخی از انواع فیکوس ها

فیکوس معمولی : که به آن درخت کائوچوی هندی نیز می گویند.

فیکوس برگ ریز: به فیکوس پیچ نیز شهرت دارد و بومی چین و ژاپن است.

فیکوس برگ پهن : بومی آفریقای جنوبی است که به آن انجیر برگ ویولونی یا فیکوس آفریقایی نیز می گویند.

فیکوس برگ تبریزی: که برگ ها شبیه درخت صنوبر است.

مکان مناسب

 در جنگل ها فیکوس ها در زیر درختان دیگر به خوبی رشد و نمو می کنند . همچنین در منازل و در محل های پر نور آن و بدور از تابش مسقیم آفتاب رشد خوبی دارند. حداقل درجه حرارت مناسب برای آن ۱۶ تا ۱۹ و حداکثر ۳۰ درجه سانتی گراد است. در صورت بروز سرما ، برگها دچار لکه های قهوه ای شده و می ریزد. در مکان هایی که از نور مصنوعی استفاده می شود گیاه حداقل به ۴۰۰  شمع نور نیاز دارد.

خاک مناسب :

فیکوس ها در خاک غنی از مواد آلی و کود پوسیده دامی رشد می کنند. یک قسمت خاک معمولی باغچه ، یک قسمت خاک برگ پوسیده و یک قسمت کود دامی پوسیده برای آن مناسب است. این گیاه خاک های قلیایی با ph حدود ۷ تا ۸ را دوست دارد. یک قسمت ماسه شسته ، یک قسمت خاک چوب پوسیده ، ۲ قسمت خاک برگ و یک قسمت خاک رس برای آن مناسب است. یا می توان از مخلوط ۲ پیمانه پیت موس یا خاک برگ و یک پیمانه ماسه شسته استفاده نمود. هر دو سال یکبار باید خاک گیاه را عوض کرد.

روش تکثیر

تکثیر این گیاه به سه روش انجام می گیرد:

–         قلمه همراه با یک برگ

زدن قلمه در ماسه، قرار دادن در مکان پر نور، گرم و مرطوب جهت ریشه زایی. طول قلمه هایی که ۵ تا ۱۰ سانتی متر است مناسب می باشد. زمان مناسب برای اینکار، بهار در حرارت ۱۶ تا ۱۸ درجه سانتی گراد است.

–         خوابانیدن هوایی

–         قلمه ساقه

آبیاری مناسب

خاک گلدان باید همیشه مرطوب باشد . گیاه به مقدار متوسط آب با آبیاری منظم نیاز دارد. در صورت آبیاری زیاد برگ های مسن آن زرد شده و ریزش می کنند.

کلمات کلیدی: گیاه آپارتمانی ، فیکوس ها ، فیکوس الاستیکا ، قلمه زنی ، خاک مناسب گیاه، آبیاری فیکوس، تکثیر فیکوس ها .

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب