برخی از بیماری های رایج بنفشه آفریقایی

کشب گل بنفشه

بنفشه آفریقایی گیاه حساسی است که نسبت به شرایط نور ، دما و آبیاری حساسیت به خرج می دهد. این گیاه بومی مناطق آفریقای شرقی بوده و آب و هوای گرم و مرطوب رو دوست می دارد. برخی از بیماری هایی که ممکن است برای این گیاه زینتی ایجاد شود عبارت اند از : قهوه ای و نرم شدن برگ ها ، سفید شدن برگساره ها، فقدان حالت گلدهی و برگ های پیچیده و سخت در مرکز طوقه آن.

قهوه ای و نرم شدن برگ ها

پدیده نرم و قهوه ای شدن برگ های بنفشه آفریقایی احتمالا به خاطر آبیاری بیش از حد آن است. آبیاری گیاه یکبار در هفته کفایت می کند. برای تشخیص نیاز آبی گیاه، تست هایی وجود دارد . یکی از این موارد این است که انگشت خود را داخل خاک آن فرو ببرید. اگر خاک آن خشک بود آبیاری را شروع کنید .

البته بعد از مدتی شما از روی سایر نشانه های گیاه متوجه زمان آبیاری آن خواهید شد. عواملی مثل رنگ خاک، وزن گلدان ( به این معنی که گلدان خشک وزن کمتری دارد) ، رنگ برگ ها و استحکام آنها می تواند نشانه های خوبی برای تشخیص زمان آبیاری باشد.

سفید شدن برگ ها

گاهی اتفاق می افتد که گیاه زیر نور مصنوعی پرورش می یابد و اندازه برگ ها نیز طبیعی است و گل ها نیز سالم هستند. اما برگ های گیاه رو به سفیدی یا سبز روشن می روند. این پدیده می تواند عوامل متعددی داشته باشد. یکی از این عوامل نور بیش از حد است.

 وقتی نور گیاه از حد مورد نیاز آن بیشتر شود می تواند سبب کم رنگ شدن برگها گردد. برای رفع این عارضه می توانید ابتدا گیاه را به اطراف منبع نور که شدت کمتری از لحاظ نوری دارد منتقل کنید. یا اینکه منبع نور را با فاصله بیشتری از گیاه قرار دهید. برگساره سفید یا زرد می تواند در اثر خاک فشرده یا دمای خیلی بالا نیز بوجود بیاید. برای این منظور می توانید خاک گلدان را تعویض کرده و خاک قدیمی آنرا بدون صدمه زدن به توپ ریشه گیاه حذف کرده و با خاک جدید جایگزین نمایید.

البته مشکل سفیدی برگ ها ممکن است ناشی از کمبود نیتروژن باشد. برای رفع این مشکل می توانید از کودهایی که درصد نیتروژن بالایی دارند ، استفاده نمایید. از به کار بردن کودهای اوره دار اجتناب کنید، زیرا اوره توانایی جذب آب و مواد غذایی را در بنفشه آفریقایی به تاخیر می اندازد.

یکی از نکاتی باید به آن توجه کنید این است که از ریختن آب سرد روی برگهای گیاه خود داری کنید. این کار سبب از بین رفتن رنگ برگ ها می شود . مناطقی از برگ ها که تحت تاثیر قرار می گیرند به رنگ بژ در آمده و چوب پنبه ای می شود.

روش درست آبیاری گیاه این است که آنرا از قسمت پایین گلدان آبیاری کنید و برای آبیاری هم از آبی همدما با دمای اتاق بهره بگیرید.

کلمات کلیدی: بنفشه آفریقایی، بیماری های گیاهان آپارتمانی ، بیماری های بنفشه آفریقایی، کمبود نیتروژن در گیاه، خاک گلدان ، سفید شدن برگ بنفشه آفریقایی، نرم و قهوه ای شدن برگ بنفشه آفریقایی.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب