بن سای گیاهان گلدار زینتی – گیاه آزالیا

بن سای آزالیا

گیاه آزالیا از خانواده اریکاسه می باشد و ارتفاع آن به ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر می رسد. اصل این گل زیبا، با نام آزاله یا آزالیا از چین و ژاپن و کره است. گیاهی کوتاه که برگهایش در نوک شاخه ها به طور دسته می روید و گل هایش هر دو تا سه دانه کنار هم باز می شود . گل آزالیا به رنگ های صورتی ، قرمز ، سفید یا نارنجی دیده می شود . آزالیا یک گیاه دهنده همیشه سبز یا ( همیشه بهار) و با نگهداری بسیارآسان می باشد.

دمای مناسب نگهداری آزالیا

آپارتمان های گرم و خشک برای نگهداری آزالیا مناسب نیست و حتی الامکان باید گلدان را در یک محل خنک که دمای آن برای انسان سرد به نظر می رسد (یعنی در جائی که حرارت از ۱۵ درجه سانتی گراد تجاوز نکند) قرار دهند. حداقل درجه حرارت مورد احتیاج این گیاه در زمستان ۷-۱۳ درجه است. آزالیا روشنائی غیر مستقیم و زیاد را می پسندد ولی نباید در نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد.

آبیاری بن سای آزالیا

هیچوقت خاک گلدان نباید خشک شود. نرسیدن آب کافی به گیاه در دوران رشد و نمو شبب پژمردگی برگ ها و سرانجام خشک شدن گیاه می شود. همچنین یکی از رایج ترین علل خشکی گیاه، زیاد آب دادن به آن است. این گیاهان به آب دادن زیاد ، حساس ترند و آب زیاد بیشتر از آب دادن کم آن ها را اذیت می کند . به خصوص در زمستان افراط در آبیاری باعث از بین رفتن گیاه می شود. برگ گیاهی که زیادی به آن آب داده شود می ریزد.

علائم کوتاهی یا افراط در آبیاری آزالیا

این بسیار مهم است که علائم کمبود آب با افراط در آبیاری اشتباه نشود. آب زیاد سبب زردی برگ ها می شود در حالی خشکی به احتمال زیاد سبب جمع شدگی و قهوه ای شدن گیاه می گردد.

ترکیب خاک آزالیا

خاک آزالیا مخلوطی از دو قسمت پیت و یک قسمت ماسه است. به شرطی که گلدان زهکش داشته باشد. آزالیا خاک اسیدی لازم دارد و هر چند وقت یکبار کمی پیت به آن اضافه می کنند تا حالت اسیدی خاک حفظ شود . این گیاه را هر ۱۵ روز یکبار با کود تجارتی مایع به نسبت ۲ تا ۳ در هزار تقویت می کنند.

وقتی گل های آزالیا تمام می شود باید بوته را هرس کرد و در اردیبهشت ماه گلدان را در هوای آزاد در زیر درخت قرار دهند . همچنین موقعی که هوا در پاییز سرد می شود گلدان را به داخل آپارتمان می برند.

تکثیر گیاه آزالیا

تکثیر گیاه آزالیا به وسیله قلمه در خرداد و تیر از گیاهانی که در هوای آزاد پرورش یافته اند انجام می گیرد و قلمه ها را زیر شیشه، ریشه دار می کنند. قلمه ها بعد از ۲ تا ۳ سال گل می دهند. همچنین ازدیاد از طریق پیوند نیز مقدور است، که در این صورت بوته های قوی تر و با دوام تر بدست می آید. این درختچه را می توان با هرس به موقع شاخه ها، به فرم های مختلف چند تنه ، افتاده و … در آورد.

کلمات کلیدی: بن سای ، گیاه آزالیا ، گیاهان گلدار زینتی ، تکثیر آزالیا، نور و خاک گیاه ، علائم کمبود آب، گیاهان آپارتمانی

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب