تفاوت قیچی های هرس تیغه کج با تیغه معمولی

تفاوت اره تیغه کج با اره معمولی اره باغبانی

قیچی های باغبانی ابزار مفیدی هستند که هنگام هرس و اصلاح شاخه های درختان کاملا به درد بخور هستند. به گونه ای که کار باغبانی بدون وجود آنها لنگ می ماند. قیچی های هرس از لحاض زاویه فک های برش نسبت به دسته آن به دو دسته تقسیم می شوند : قیچی ها تیغه کج و قیچی های تیغه صاف یا معمولی. هر کدام از این حالت ها کار خاصی انجام می دهند و هنگام هرس به شاخه هایی برخورد می کنیم که برای هرس آنها، آسانتر یا بهتر است که از یکی از این دو قیچی استفاده کنیم.

 شکل هندسی:  شکل هندسی قیچی ها صرفه نظر از شکل تیغه بر اساس طراحی هر شرکتی متفاوت است که بیشتر جنبه زیبایی دارد. اما در شکل هندسی اجزای قیچی های تیغه کج و تیغه معمولی از نظر کاربردی تفاوتهایی اعمال می شود. به عنوان مثال دسته های قیچی تیغه کج را غیر یکسان می سازند تا دسته ها جبران حالت کج شدگی تیغه را بنمایند.

کاربرد : یکی از تفاوت های اصلی بین قیچی های تیغه کج و معمولی کاربرد آنهاست. کاربرد قیچی تیغه کج بیشتر برای برش شاخه هایی است که نسبت به محل استقرار ما کج شده اند و برش آنها توسط قیچی های تیغه معمولی کمی با مشکل مواجه می شود. وقتی در کنار شاخه ای ایستاده اید که به سمت مخالف جهت شما کج شده، هم برش آنها با دردسر همراه است هم شاخه بد بریده می شود. اما تیغه کج قیچی به شما اجازه می دهد که این شاخه را به راحتی هرس کنید و مقطع برش نیز دچار آسیب نشود.

جنس قطعات: جنس قطعات در این دو قیچی کمی با هم تفاوت دارد . البته جنس تیغه و فک نگه دارنده شاخه، در هر دو قیچی، فلزی است و از یک فلز سخت مثل آهن و فولاد ساخته می شود . اما جنس قطعات جانبی و دسته ها متفاوت می باشد. به عنوان مثال دسته بعضی از قیچی های تیغه کج از پلاستیک خشک ساخته می شود در حالی که جنس دسته قیچی های تیغه معمولی از فلز و با روکش پلاستیک نرم تهیه می گردد.

اجزای محصول: بین اجزای تشکیل دهنده قیچی ها نیز تفاوت وجود دارد. به عنوان مثال قیچی های تیغه معمولی دارای یک فنر فلزی با ورق عریض است که هنگام جمع شدن درون خود فرو می رود. اما قیچی تیغه کج دارای فنر حلقه ای آهنی است که هنگام جمع شدن حلقه ها به یکدیگر نزدیک می شوند.

فک های قیچی : فک های قیچی از لحاظ شکل ظاهری با هم تفاوت دارند. تیغه قیچی تیغه کج دارای قوس بیشتری برای برش بوده و فک نگه دارنده شاخه نیز، قوس بیشتری دارد که بتواند شاخه را بهتر نگه دارد. ولی فک نگه دارنده قیچی های معمولی قوس کمتری داشته و در عوض درون قوس آن زائده هایی برای نگهداشتن شاخه در نظر گرفته شده است.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب