تکنولوژی های جدید آبیاری – «روش آبیاری مقدار سنجی» توسط چینی ها با صرفه جویی ۵۰ درصدی نسبت به آبیاری قطره ای

تکنولوژی های جدید آبیاری – «روش آبیاری مقدار سنجی» توسط چینی ها با صرفه جویی ۵۰ درصدی نسبت به آبیاری قطره ای

 سیستم های آبیاری یکی از حساسترین بخش های مربوط به کشاورزی می باشد. به دلیل کمبود آب در خشکی های زمین، همیشه بحث تامین و مدیریت منابع آبی یک مسئله بوده است. در این راستا دانشمندان چینی روش جدید برای صرفه جویی در مصرف آب ابداع کرده اند که بنا بر ادعای آنها حدود ۵۰ درصد در آب مصرفی گیاهان صرفه جویی می کند. این سیستم بر اساس اصل خاصیت مویینگی خاک استوار است. به گفته یکی از متخصصان آبیاری در دانشگاه علوم و تکنولوژی هوآژونگ چین ، زمان بهره گیری از این روش ، هنگامی آغاز می شود که گیاهان مطابق با نیاز آبی مربوط به خود آماده جذب آب باشند.

در واقع این روش جدید آبیاری یک روش کنترل شده و هدفمند است که قرار است جایگزین روش های آبیاری منفعلانه و قدیمی شود.

شاه کلید روش آبیاری مقدار سنجی

 شاه کلید روش آبیاری مقدار سنجی ، درواقع یک شیر کنترل آب است که از یک سری لوله های موئین تشکیل شده که توانایی توزیع آب در عمق خاک را داشته و همچنین نوارهای آبیاری مقدار سنجی است که قابلیت فیلترینگ دارند.

شیر کنترل آب در نقطه ای در نزدیک بخش توسعه ریشه گیاه دفن شده و این قابلیت را دارد که بالا رفتن و همچنین سقوط آب را در خاک حس کرده و آب مورد نیاز گیاه را به آن می رساند. نوارهای آبیاری مقدار سنجی در نزدیک شیر کنترل، این توانایی را دارند که از گرفتگی و مسدود شدن لوله های موئین جلوگیری به عمل آورند.

 استفاده از خاصیت مویینگی

این تکنولوژی چینی به صورت خود کار عمل کرده و از نیروی مویینگی برای تنظیم مقدار آبی که جهت مصرف گیاه در نظر گرفته شده استفاد می کند. به همین خاطر این سیستم می تواند حجم آب را در خاک ثابت نگه دارد و از تبخیر آن بکاهد. البته می توان با استفاده از آبیاری نشتی زیرزمینی، راندمان استفاده از آب را افزایش داد.

آقای ژو جون(از کارشناسان توسعه دهنده این روش) و همکارانش یک سری آزمایشات میدانی بر مبنای این روش بر روی محصولات کشاورزی ، سبزیجات خانگی و همچنین باغ های میوه و درختان جنگل در بخش های متفاوت منطقه پکن در سال ۲۰۰۷ انجام دادند.

یکی از موارد موفقیت این روش را می توان در کیفیت محصول تربچه ای دانست که با استفاده از این روش به میزان قابل توجهی بهبود یافته است. بنا به گفته یک کشاورز پکنی که سال ۲۰۰۹ شروع به استفاده از این روش کرده است، استقبال از محصول تربچه تولیدی که توسط این سیستم آبیاری شده در فروشگاه ها بسیار خوب بوده است.

 به گفته یکی از کارشناسان منابع و محیط زیست چین ، تکنولوژی آبیاری مقدار سنجی به خاطر داشتن مزایا و منافع کشاورزی از روش آبیاری قطره ای موفقتر و موثرتر است.

این تکنولوژی نوین آبیاری می‏ تواند از مناطق و زمین های کشاورزی چین حفاظت کرده و  این اراضی را توسعه دهد. به علاوه چنانکه استفاده از این روش عمومیت پیدا کند، می‏ تواند شرایط اکولوژیکی را در نواحی خشک چین بهبود دهد.

کلمات کلیدی: تکنولوژی های جدید آبیاری، آبیاری مقدار سنجی ، نیروی مویینگی خاک، خاصیلت مویینگی ، لوله های موئین، نوارهای آبیاری، شیر کنترل آب ، نیاز آبی گیاه.

گروه: آبیاری
یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب