تکنولوژی های جدید کشاورزی – استفاده از کواد یا پهبادهای عمود پرواز

تکنولوژی های جدید کشاورزی – استفاده از کواد یا پهبادهای عمود پرواز

پهبادها وسایل پرنده هوشمندی هستند که بر خلاف هواپیماها به راحتی می توانند در هوا ثابت مانده و با استفاده از حسگرها و دوربینهایی که بر روی آنها سوار می شود پیرامون خود را ورنداز کنند. استفاده از این تکنولوژی یا سیستم های پروازی می تواند در کشاورزی منشاء اثرات فوق العاده ای همچون: بررسی شرایط جوی، سمپاشی دقیق، تهیه یک نقشه هوایی از مزرعه، تشخیص کیفیت و میزان محصول، آگاهی از خطر آتش سوزی و مقابله با آن و… باشد.

در زیر به برخی از خدماتی که پهبادها می توانند به دنیای کشاورزی بکنند اشاره می کنیم:

سمپاشی : سمپاشی مزرعه با استفاده از ابزار پرنده، بسیار موثرتر و کم زیان تر از ابزار سنگین کشاورزی می باشد. ناگفته پیداست که ابزار کشاورزی به خاطر وزن سنگینی که دارند بخشی از بافت خاک و مزرعه را تخریب می کنند. اما پهبادهای عمود پرواز بدون وارد آوردن زیان می توانند با دقت بالایی عملیات سمپاشی را به انجام برسانند.

تهیه فیلم و عکس هوایی از درخت ها و گیاهان: کشاورزان در زمانها مختلف نیاز دارند تا از وضیعت گیاهان و محصول خود آگاهی داشته باشند. این مهم توسط پهبادها به سادگی انجام پذیر است. یک کشاورز می تواند در ساختمان مجاور مزرعه مستقر شود و با استفاده از دوربینهای سوار بر پهباد به تهیه فیلم و عکس از مزرعه خود بپردازد و وضعیت آن را در هر زمان ممکن بررسی کند.

بررسی وضعیت میوه ها و محصول مزارع: کوادها به کشاورزان امکان می دهند که اطلاعات مربوط به  وضعیت و کیفیت میوه و شرایط گیاهان و درختان را به دست آورند و با استفاده از این اطلاعات تصمیمات لازم را بگیرند.

تشخیص آفت های کشاورزی : آفت ها از جمله دردسرهایی هستند که در هر باغ و مزرعه ای وجود آنها اجتناب ناپذیر است. پهبادها با توجه به علائم ظاهری و شرایط درختان و گیاهان می توانند بروز آفت در باغ ها و مزارع  را تشخیص دهند، یا اینکه فیلم آنرا تهیه و در دسترس مهندسین کشاورزی جهت چاره جویی قرار دهند.

آگاهی از وضیعت حمله حشرات موزی و ملخ ها و فراری دادن آنها: حشرات موزی و ملخ ها پدیده های بسیار ناپسندی در مزارع هستند که اگر به موقع از وجود آنها مطلع شویم می توانیم صدمات ناشی از آنها را به حداقل برسانیم. کواد ها می توانند به سرعت وجود آنها را تشخیص داده و به کشاورز اطلاع دهند. از طرفی می توان با استفاده از نصب یک دستگاه تولید فرکانس آذاردهند برای این حشرات بر روی پهباد، آنها را از مزرعه فراری داد.

تهیه یک نقشه هوایی از مزرعه و باغ : پهبادها می توانند نقشه های موثر و آنی از وضیعت و موقعیت مزرعه در اختیار کشاورز قرار دهند و او را از محل محصول و کیفیت آن با خبر سازند.

تشخیص آتش سوزی در مزرعه : در مزارع گسترده همچون مزارع غلات امکان بروز پدیده آتش سوزی بسیار شایع است و تا کشاورزان به خود بجنبند ، بخشی زیادی از محصول از دست می رود. اما پهبادها می توانند با سرعت زیاد نقطه آغاز آتش سوزی را تشخیص داده و برای مقابله با آن ، کمک رسان باشند.

 کلید واژه ها: تکنولوژی های جدید کشاورزی، آتش سوزی مزارع، مقابله با آفتها ، کواد ، پهباد در کشاورزی، مقابله با هجوم ملخ.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب