تکنولوژی های جدید کشاورزی- حذف مدیریت شده آفات و حشرات موذی

تکنولوژی های جدید کشاورزی- حذف مدیریت شده آفات و حشرات موذی

حشرات موذی و مضری که در مزرعه به سر می برند تاثیرات منفی بر روی گیاهان گذاشته و در روند رشد آنها خلل ایجاد می کنند. این حشرات و آفات  میوه ها و محصولات را مورد حمله قرار داده و آنها را معیوب می کنند. به همین خاطر یکی از دغدغه های کشاورزان دور کردن این حشرات می باشد. گروهی از محققان طی سالیان گذشته در صدد بوده اند که با استفاده از تکنولوژی های نوین حشرات موذی را در مزارع و باغها از بین ببرند.

معرفی تکنولوژی فنس (fence) : گروهی از محققان موسسه اینتلگچوال ونچرز در حال فعالیت بر روی یک دستگاه الکترونیکی هستند که می تواند با استفاده از دوربین های حساسی ، حشرات موذی را تشخیص داده سپس آنرا با لیزر هدف قرار داده و نابود می سازد . این تکنولوژی در سال ۲۰۰۹ مورد بررسی قرار گرفت و اکنون مراحل تکمیلی خود را سپری می کند.

نحوه عملکرد: دستگاه فوتونیک فنس یا دیواره فوتونی ، درواقع یک سامانه الکترونیکی است که توانایی اسکن فعالیت حشرات مختلف را دارا می باشد. این دستگاه قادر است که حشرات را بر اساس شکل هندسی بدن ، نوع بال زدن ، سرعت و سایر مشخصات آنها تجزیه و تحلیل کند. در نهایت هر گاه آن حشره موذی و آفت تشخیص داده شد در کسری از ثانیه توسط لیزر از بین می رود.

این دستگاه برای اولین بار در محیطی غیر از آزمایش و در محیط وزارت کشاورزی آمریکا نصب شد و برای از بین حشرات آنجا مورد آزمایش قرار گرفت.

حشرات موذی، حشرات مفید یا بی خطر: طبق بررسی زیست شناسان همه حشرات مزارع و باغها موذی نبوده و برخی از آنها برا حیات گیاهان مفید هستند. به همین خاطر نباید همه آنها را از بین برد. سامانه فنس به گونه ای عمل می کند که تنها حشرات آذار دهنده گیاهان را نابود سازد و بقیه آنها را زنده نگه دارد.

کاربرد فنس : از این سامانه که حشرات را تا شعاع صد متر شناسایی کرده و محیطی با ابعاد ۳۰ در ۳ متر را محافظت می کند می توان برای از بین بردن حشرات مضر مزرعه ، باغ ، ویلا ، فضاهای سبز و… استفاده نمود.

کلمات کلیدی : حشرات موذی ، حشرات بی آذار ، سامانه فنس fence ، حذف حشرات مزرعه ، حشرات باغ ، اسکن حشرات .

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب