تکنولوژی های جدید کشاورزی- شیرین کردن آب دریا برای کشاورزی توسط آب شیرین کن آفتابی

آب شیرین کن خورشیدی

 تهیه آب برای کشاورزی در سالیان اخیر به یک مسئله جدی مخصوصا در کشورهای آسیای جنوب غربی تبدیل شده است. آب شیرین کن های آفتابی چند صباحی است که مورد توجه قرار گرفته است. این دستگاه ها در واقع شامل تعداد زیادی آیینه انعکاسی هستند که از نور خورشید جهت تبخیر آب شور دریا استفاده می کنند. در این دستگاه آب دریا توسط لوله های منتقل شده و در بخشی از آن قرار می گیرد. این قسمت کانون تمرکز اشعه های خورشیدی است. آب در این نقطه به حرکت در می آید و توسط خورشید داغ و تبخیر شده و و نمک و املاح آن جدا می شود. از این وسیله می توان برای کشاورزی حتی در بیابان استفاده کرد.

ساختار آب شیرین کن های آفتابی

آب شیرین کن های آفتابی از دو بخش اساسی تشکیل شده اند.

 بخش اول شامل لوله هایی برای انتقال آب از دریا و سپس انتقال به تانک ها یا حوضچه های آب است. در این بخش آب شور دریا توسط لوله یا تانکر به قسمت تبخیر آب منتقل شده و پس از تبخیر سرده گشته و فرو می نشیند. توسط تبخیر املاح و نمک آب از آن جدا شده و سپس به تانکها یا حوضچه های نگهداری آب منتقل می گردد. از این آب می توان برای آبیاری مزارع و حتی آب شرب استفاده نمود.

بخش دوم: آیینه های منحنی هستند که سطح مقطع آنها به شکل سهمی می باشد. این آیینه ها به گونه ای طراحی می شوند که کانون آنها که نقطه تمرکز پرتوهای خورشید است، محل عبور آب قرار گیرد. در این نقطه کانونی ، لوله های آب قرار دارند که آب شور از میان آنها عبور می کند. نکته دیگر اینکه  این آیینه ها که در کنار یکدیگر قرار دارند متحرک هستند. حرکت آنها به خاطر حرکت خورشید در بستر آسمان است. آیینه های سیستم آب شیرین کن در هر لحظه حرکت خورشید را نشانه روی می کنند. و متناسب با حرکت آن به دور محور کانون خود حرکت کرده و همیشه دهانه آنها به سمت خورشید است.

خاصیلت آیینه های سهموی

سهمی نوعی از اشکال هندسی است که به مقاطع مخروطی معروفند . خاصیت جالب آیین های سهموی این است که تمام پرتوهایی که از فواصل بسیار دور به سطح آن می تابند پس از بازتاب در محل کانون آن جمع می شوند. به همین خاطر وقتی پرتوهای خورشید به سطح آن می تابند به سمت کانون آن هدایت می شوند. با قرار دادن یک مجرای حاوی آب شور در این نقطه تقریبا تمام پرتوهای خورشید به سمت جریان آب متمرکز شده و آب را داغ می کنند.

روش اجرای آب شرین کن های آفتابی

برای اجرای پروژه آب شیرین کن ، ما نیاز داریم که حتما کنار دریا یا حداقل نزدیک به آن باشیم. کار  در دو فاز انجام می شود. فاز اول مربوط به لوله کشی و دیگر مربوط به نصب آیینه های سهمی شکل است. برای انتقال آب می توان هم از لوله های پلی اتیلن استفاده کرد و هم از تانکر های آبرسان. اگر از پلی اتیلن استفاده می شود دیگر نیازی به حوضچه های آب شور نیست. اما اگر انتقال آب با تانکر صورت می گیرد ما نیاز به حوضچه هایی برای جمع آوری آب داریم. پس از آن به نقطه ای برای نصب لوله های فلزی برای حرارت دادن به آب نیاز داریم. البته این لوله های می توانند از جنس غیر فلز هم باشند ولی در این صورت این لوله ها باید شفاف بوده تا نور خورشید از آنها عبور کرده و به آب برسد.

در قسمت پس از نصب لوله های فلزی به یکسری حوضچه تجمع آب شیرین نیز نیاز داریم که آب شیرین و داغ پس از آماده شدن در آنجا جمع آوری شود و از آنجا به محل مصرف در کشاورزی یا شرب منتقل گردد.

محل نصل لوله ها باید با نصب آیینه ها متناسب باشد. چون این لوله ها باید از نقطه کانون آیینه ها عبور نمایند. با استفاده از لوله هایی با طول زیاد و آیینه های متعدد می توان سرعت کافی برای جریان آب ایجاد نمود تا با استفاده از تابش خورشید، آب زیادی را در کوتاه ترین زمان تبخیر کرده و به آب شیرین تبدیل کرد. درواقع این سیستم به گونه ای عمل می کند که از یک طرف آن سرد و شور وارد و از سمت دیگر آن بخار آب شیرین خارج می گردد.

مزیت های دستگاه : از مزیت های این دستگاه می توان به سرعت انجام آن اشاره کرد. و از طرفی آب کاملا تقطیر شده و نمک آن گرفته می شود.

از معایب آن نیز می توان به این نکته اشاره که کرد که تمام املاح آب گرفته می شود و املاح مفید آن نیز حذف می گردند. همین طور این سیستم فقط در روزهای آفتابی قابل استفاده است.

موارد استفاده : از آب شیرین کن های آفتابی می توان برای شیرین کردن آب شور برای کشاورزی و همین طور مصرف شرب و دیگر نیاز ها استفاده نمود.

کلمات کلیدی : آب شیرین کن، تابش خورشید، آب شیرین کن های آفتابی ، آب شور ، کشاورزی، تهیه آب کشاورزی ، آیینه های سهموی ، کانون آیینه های سهموی .

یک کامنت
  • حسین....
  • May 10, 2023 at 7:06 am

متشکرم

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب