در آبیاری نیشکر به چه نکاتی باید توجه نمود؟

در آبیاری نیشکر به چه نکاتی باید توجه نمود؟

نیشکر از گیاهان بسیار قدیمی جهان می باشد که گونه ای از آن در حدود ۱۰۰۰۰ سال پیش در گینه نو به عنوان یک گیاه زینتی مورد استفاده بوده است. نیشکر از گینه نو به چین و هند راه یافت. تولید نیشکر به صورت مدرن در نیمه دوم قرن هیجدهم میلادی آغاز شد. در این نگاره قصد داریم شما را با آبیاری نیشکر آشنا کنیم.

نیشکر گیاهی است مقاوم به خشکی اما با این وجود حصول عملکرد بالا مستلزم تامین رطوبت کافی در خاک است. نیشکر در مرحله رشد رویشی و طویل شدن ساقه نسبت به کمبود رطوبت در خاک حساس تر از سایر مراحل رشد است. ۲ تا ۳ ماه قبل از برداشت نیشکر آبیاری باید کمتر شود تا  رشد رویشی محدود شده و تجمع قند در ساقه امکان پذیر باشد.

اولین آبیاری بعد از کاشت تا زمان سبز شدن و استقرار بوته باید سبک (برعکس چغندر) انجام شود ولی آبیاری های بعدی سنگین است و خاک باید تا عمق ۰.۵ متری خیس شود.

اگر رطوبت خاک بالاتر از نقطه پژمردگی نگه داشته شود طویل شدن ساقه ها به میزان ثابتی ادامه خواهد یافت و با نزدیک شدن به نقطه پژمردگی کاملا متوقف می شود.

برای تشکیل ساکارز در برگ ها و انتقال آن به ساقه نیشکر باید رطوبت زیادی در دسترس گیاه باشد. هر چند فتوسنتز تا مرحله پژمردگی ادامه پیدا می کند، گیاهانی که آب کافی در دسترس دارند قند بیشتری تولید می کنند. قطع آبیاری در یک مرحله مشخص ممکن است از تشکیل گل جلوگیری کند. آبیاری بلافاصله پس از کاشت و در طول پنجه زدن از نظر یکنواخت سبز شدن و تولید پنجه های کافی موثر است و عملکرد نیشکر در طول مرحله رشد رویشی (۱۲۰-۶۰ روز پس از کاشت) به رطوبت بسیار حساس است. به خصوص در مناطق خشک که آفتاب زیاد است، رطوبت خاک نباید کمتر از رطوبت قابل استفاده در مرحله رشد فعال برسد. با مسن شدن گیاه نیاز به آب کمتر می شود به طوری که در اواخر دوره رشد باید کم شود تا رشد رویشی متوقف و درصد ساکارز افزایش یابد.

آب عامل اصلی رشد و نمو نیشکر است و تبخیر و تعرق یک بوته کاملا رشد کرده به طور متوسط روزانه ۴ لیتر است. در ابتدای رشد نباید آب مصرفی زیاد باشد، زیرا ریشه ها سطحی مانده و مقاومت گیاه در مقابل باد کم می شود. مقدار آب مورد نیاز در یک دوره رشد ۱۸-۱۲ ماهه بین ۳۰ تا ۵۰ هزار متر مکعب است. تعداد آبیاری در مزارع کشت اول ۳۵ مرتبع و برای مزارع راتون (پس از برداشت سال اول) حدود ۲۸ مرتبه است.

دور آبیاری نیشکر به شرح زیر می باشد:

بهار هر ۱۰ روز یکبار، تابستان هر ۶-۵ روز یکبار، پاییز هر ۳۰-۲۰ روز یکبار و زمستان هر ۱۵ روز یکبار

برای آشنایی بیشتر با زراعت نیشکر کتاب زیر را مطالعه فرمایید:

زراعت نیشکر

کلمات کلیدی: نیشکر ، زراعت نیشکر ، آبیاری نیشکر ، کاشت نیشکر

گروه: آبیاری
یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب