سبزیجات مناسب برای کشت پاییزی و زمستانه – بخش اول

سبزیجات مناسب برای کشت پاییز و زمستان

فصل پاییز با وجود آغاز سرما ، فصل کاشت برخی از گیاهان و سبزیجات نیز می باشد که گرما و لذت کشت آنها را می توان جایگزین سرما و سوزش این فصل نمود. ناگفته پیداست که اگر سبزیجات مناسب پاییز را کشت دهید بعدا با مشکل مواجه نخواهید شد. چون برخی از سبزیجات نسبت به بقیه گیاهان از مقاومت بالاتری در مقابله با سرما برخوردارند یا اینکه با این آب و هوای سازگار یا به آن علاقه مند هستد .

کلم بروکلی

بسیاری از کشاورزان کلم بروکلی را از گزینه های مناسب برای کشت پاییزی می دانند . این گیاه سرشار از مواد معدنی و ویتامین هاست و همچنین کمتر دچار آفات مختلف می شود. کلم بروکلی را می توان در میانه های شهریور ماه کاشت و در پاییز به مراقبت و نگه داری آن پرداخت.

هویج

هویج یکی از سبزیجات مناسب برای پرورش پاییزی-زمستانی است. محصول این گیاه مقاومت بالایی نسبت به شرایط محیطی دارد و می توان آنرا تا نه ماه بدون عارضه ذخیره کرد. برداشت هویج زمانی است که اندازه آن به میزان قابل قبولی رسیده باشد. استفاده از این گیاه برای سلامتی انسان از جایگاه برجسته ای برخوردار  است.

کلم پیچ

کلم به خاطر اینکه رطوبت زیاد و هوای گرم برای رشد آن مناسب نیست یکی از گیاهانی است که در فصول سرد سال به خوبی رشد و نمود پیدا می کند. خصوصیت برجسته محصول کلم پیچ این است که می توان آنرا برای مدت زیادی ذخیره کرد.

چغندر

چغندر یکی از سبزیجات منحصر به فرد پاییزی است که بیشتر ریشه آن به مصرف می رسد. البته برگ این گیاه نیز سرشار از منابع ویتامین A و C است . در هنگام کشت این گیاه توجه به این نکته ضروری است که باید آنرا در عمق کافی در خاک قرار داد تا از آسیب سرما در امان بماند.

کلارد

کلارد گیاهی سردسیری است که در میان بقیه گیاهان فصول سرد خوشمزه تر و آبدار تر می باشد. این گیاه به سادگی رشد می کند ولی یکی از محدودیت های کشت آن این است که به فضای رشد بزرگی نیاز دارد. این گیاه در شرایط نامساعد دشوار تر رشد می کند.

کلم قمری

کلم قمری از خانواده کلم هاست و شرایط رشد و پرورش آن مشابه کلم معمولی می باشد. از محسنات این کلم رشد سریع آن است به گونه ای که ظرف شش هفته به رشد کامل رسیده و قابل برداشت است.

تره فرنگی

تره فرنگی گرچه یک گیاه مناسب فصل سرد است اما کشت آن در این فصل فرایند حساسی دارد. به همین خاطر باید مطمئن شد که این گیاه آب کافی دریافت می کند و نور کافی نیز به آن می رسد. در غیر این صورت رشد خوبی نخواهد داشت. تره فرنگی بیشتر برای مصرف ساقه و برگ های آن کشت می شود.  سایت پادیاب استفاده از این گیاه را در سالاد زمستانه توصیه می کند.

کلمات کلیدی: سبزیجات پاییزی، گیاهان فصل سرما، کلم بروکلی ، تره فرنگی، کلم قمری ، کشت پاییزی، منابع ویتامین c ، گیاه چغندر.

در مقاله بعدی با عنوان سبزیجات مناسب برای کشت پاییزی و زمستانه – بخش دوم همراه ما باشید

یک کامنت
  • wahid
  • December 7, 2017 at 3:03 pm

ممنون

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب