شرایط تولید انوع گل ارکیده در گلخانه

شرایط تولید ارکیده در خانه

ارکیده ها نیز مانند سایر گیاهان گلخانه ای نیاز به یکسری بستر و شرایط اولیه دارند که بتوانند به بهترین نحو ممکن رشد و نمو پیدا کنند. شرایطی همچون دما، نور ، کود دادن ، نحوه گل دهی و شرایط پرورش در گلدان. در مورد انواع مختلف ارکیده ها این شرایط متفاوت است . به گونه ای که نور مناسب برای نوعی از ارکیده ها برای نوع دیگر مضر یا نامناسب خواهد بود.

در زیر به طور مختصر به توضیح هر کدام از این شرایط می پردازیم.

ارکیده های cymbidium برای گل دادن به دمای ۱۰ درجه در شب احتیاج دارند . البته دمای مطلوب آنها در روز بین ۲۱ تا ۲۴ درجه است. نکته جالب اینکه گیاهان در دمای ۳۲ درجه نیز قادر به رشد و زیست هستند ولی نباید آنها را به مدت طولانی وادار به تحمل این دما کرد.

ارکیده های cattleya و هیبریدهای آن در شب و در دمای بین ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی گراد بهترین رشد را دارند. گونه cymbidium دمای مناسب شب را در ۱۰ درجه و دمای مناسب روز را در ۲۷ درجه تجربه می کند.

کود دادن: به منظور حداکثر رشد ارکیده ها باید هر ۲ هفته یکبار آنها را کوددهی کرد. البته به شرط آنکه نور و دما و آب مناسب برای آنها محیا باشد. نسبت مناسب مواد معدنی موجود در کود باید به صورت ۱:۱:۱ برای فسفر ، ازت و پتاس باشد. به عنوان مثال می توان ۴۳۵ گرم کود کامل را در ۳۹۳ لیتر آب حل کرده و در ۴۳.۳ متر مربع از سطح کشت به کار برد.

نور: نیاز نوری ارکیده ها بسته به نوع ، متفاوت است. گونه phalaenopsis در نور ۱.۶ تا ۱.۹ کیلو لوکس و cattaleya در نور ۱.۶ تا ۳.۹ کیلو لوکس رشد می کنند. البته گونه cymbidium در نور کامل خورشید به رشد مطلوب خود ادامه خواهد داد.

گل دادن: برخی از ارکیده ها مانند phalaenopsis و هیبریدهای سفید آن را می توان در تمام مدت سال پر از گل نگه داشت. همین طور می توان ۳ محصول گل یا بیشتر را از یک گیاه فرد برداشت کرد. در شاخه گل اولیه در پاییز ، گل ، تولیده شده و برای مدتی طولانی به این  گل دهی ادامه خواهد داد. به نظر می رسد که برخی از شاخه ها برای مدتی فراتر از دو ماه تولید گل می کنند . در زمانی که آخرین گل برداشت می گردد ، نوک شاخه باید درست از زیر نقطه اتصال اولین غنچه بریده شود. خوشه گل ثانویه تقریبا در طول ۸ هفته تولید خواهد شد.

ارکیده cymbidium برای گل دادن به شب های خنک نیازمند است. بهمین خاطر این گیاه ابتدا در بهار گل می کند.

پرورش در گلدان : ارقامی چون aranda و هیبریدهای ascicenda ،  oncidum و dendrobium همگی در گلدان عمل می آیند و این گلدانها را باید در جای نیمه سایه قرار داد. خاک گلدان از پوست خرد شده نارگیل تشکیل شده که کود شیمیایی هم به آن اضافه می گردد.

کلمات کلیدی : ارکیده ها ، تولید ارکیده در گلخانه ، نوردهی در گلخانه ، کود دهی، گلدان.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب