راهکارهای دستیابی به محصولی بهتر در کشت خرمالو

خرمالو

خاک

درخت خرمالو می تواند در انواع مختلفی از خاک ها به خوبی رشد کند. ولی خاک های متوسط نظیر خاک لومی و شنی لومی مناسب این گیاه است. اگر خرمالو در خاک سنگین کشت گردد، اکثر میوه ها ریزش می نمایند.

خاک مناسب برای کشت خرمالو بایستی حاصلخیز باشد و آب به آسانی در آن نفوذ نماید. علاوه بر این از نظر رطوبت، خاک باید بدون اینکه دارای رطوبت زیاد باشد، خنک و دارای نم کمی باشد. زمین های هوموسی که دارای مواد آلی فراوان باشند، برای کاشت درخت خرمالو بسیار مناسب هستند. در کل خرمالو طالب اراضی عمیق و قوی است. از این نظر کاشت این درخت در شمال کشور، یعنی کنار دریای مازندران نتیجه بسیار رضایت بخشی می دهد. هرچند درخت خرمالو به رطوبت زیاد خاک حساس است و باید زمین را در صورتی که مرطوب و سطح آب زیرزمینی بالا باشد قبل از کاشت درخت زهکشی کرد، ولی این درخت از خشکی هم گریزان است. در تمام فصول باید رطوبت کافی در اطراف ریشه درخت موجود باشد، بنابراین آبیاری در تابستان و به طور کلی در تمام فصول خشک سال لازم و حتمی است. خاک های آهکی برای این درخت مناسب نیستند و در صورت کاشت درخت خرمالو در چنین خاک هایی برگ درخت ریز و زردرنگ می شود. pH مناسب برای درختان خرمالو ۶/۸-۶ می باشد. در خاک های با pH بالاتر جذب آهن و منگنز با مشکل مواجه شده و برگ های جوان علائم کمبود نشان می دهند. خرمالو به شوری خاک نیز حساس بوده و در اثر شوری درخت دچار کاهش رشد شده و نهایتا از بین خواهد رفت.

بارندگی

در مناطق با بارندگی فراوان مانند مناطق شمالی کشور که میزان بارش سالیانه تا ۵۰۰ میلی متر نیز می رسد، غالبا درخت خرمالو به صوت دیم پرورش می یابد. ولی در مناطق با میزان بارش کم، تعداد دفعات آبیاری در درخت خرمالو بالا می رود، زیرا که خرمالو گیاهی آبدوست است.

نیاز آبی خرمالو

درخت خرمالو دوره های کوتاه مدت خشکی را تحمل می نماید، ولیکن تنش خشکی و تدوام آن در اوایل تابستان ریزش برگ و میوه ها را قبل از رسیدن افزایش می دهد. درخت خرمالو از جمله درختانی است که به دور آبیاری و کیفیت آب حساسیت زیادی دارد. تجربه نشان داده است که اغلب درختان خرمالو که در باغچه منازل کشت شده اند به دلیل نامنظم بودن دوره آبیاری و زیادی کلر در آب شهر شدیدا دچار ریزش میوه شده اند. در منازل و اراضی درون شهری در فصل تابستان درخت به هفته ای دو تا سه بار آبیاری نیاز دارد. همچنین شوری آب باعث عدم رشد مناسب و در نهایت از بین رفتن گیاه می شود. بنابراین آبیاری مرتب و به اندازه از ریزش و ترک برداشتن پوست میوه جلوگیری می کند و باعث تولید میوه های بزرگتر و با کیفیت خواهد شد.

اگرچه تعداد دفعات آبیاری و میزان آب مورد نیاز درختان خرمالو بسته به نوع بافت، ساختمان خاک و شرایط اقلیمی منطقه متفاوت است ولی در مناطقی که رطوبت هوا بالاست و در طول بهار و تابستان بارندگی صورت می گیرد، نظیر مناطق شمالی کشور، گاها به صورت دیم کشت می شود. در صورتی که در مناطق خشک مانند استان اصفهان، درختان خرمالو باید هر ۶-۵ روز یکبار آبیاری شوند. نیاز سالیانه درخت خرمالو، در حدود ۱۲۰۰۰-۹۰۰۰ متر مکعب در هکتار آب است که به تدریج از بهار شروع و در پاییز خاتمه می یابد.

کمبود رطوبت در دوران رشد، باعث کم شدن و کوچک شدن میوه ها می گردد. برای حصول میوه درشت و رشد مداوم شاخ و برگ احتیاج به آب کافی در اواخر زمستان است. در مقابل چنانچه ریشه ها چندین روز در زمین اشباع شده از آب باشند، صدمه می بینند و آبیاری بیش از حد و بی رویه در طی فصل رشد، گاها موجب ریزش میوه ها می شود. مقدار آب لازم با نوع خاک و هوا مرتبط است. انواع خرمالو با پایه های خرمالوی آمریکایی و کلهو می توانند رطوبت اضافی را بیش از سایر انواع تحمل کنند.

می توانید اطلاعات تکمیلی در ارتباط با کشت خرمالو را در کتاب کشت، داشت و برداشت خرمالو مطالعه فرمایید.

کتاب خرمالو کاشت خرمالو

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب