فناوری های جدید کشاورزی – حیطه مهندسی کشاورزی

فناوری های جدید کشاورزی - حیطه مهندسی کشاورزی

فناوری هایی که در حیطه مهندسی کشاورزی بوجود آمده اند به این علم کمک نموده که تا کارآیی بیشتری در دنیای واقعی داشته باشد تا بتواند محصولاتی با کیفیت بالاتر و هزینه کمتری را به دست بدهد. از طرفی این فناوری ها محدودیت های این مهندسی را کاهش داده و به عنوان مثال به آن اجاده داده اند که فعالیت های کشاورزی را از تنگناهای مربوط به جا و زمان خارج نماید.

در زیر با برخی از این فناوری ها آشنا می شویم:

 سیستم اکولوژیکی بسته: این سیستم یک ساختار اکوسیستمی می باشد که از تامین ماده از فضای بیرون از خود بی نیاز است. در این سیستم ها حداقل از لحاظ تئوری ، مواد زائد کشاورزی تبدیل به مواد مصرفی گیاهان همچون اکسیژن ، مواد غذایی و آب می شود تا نیاز موجودات زنده که در این ساختار وجود دارند را بر طرف نماید. جای امیدواری است که این سیستم ها قبلا در مقیاس های کوچک به اجرا درآمده و موفق عمل نموده اند. اما فناوری های جدید موجب شده که امکان ایجاد این اکوسیستم ها در مقیاس های بزرگتر نیز فراهم گردد.

 زیست شناسی مصنوعی: این زیست شناسی، ترکیبی از علوم و مهندسی می باشد که درواقع برای علم زیست شناسی برنامه ای تعیین می نماید که در بخش های استاندارد شده مورد استفاده قرار گیرد. درست همانند زمانی که یک کامپیوتر می تواند از کتابخانه های متفاوتی در نقاط مختلف یک شهر بهره گیرد. این نوع از زیست شناسی غیر طبیعی ، تعریف مجددی از این علم به عمل می آورد و قصد توسعه آن را دارد.

هدف از این زیست شناسی ، طراحی ، اصلاح و تولید ساختار زیستی-مهندسی است که برای پردازش اطلاعات ، دستکاری در مواد شیمایی ، تولید انرژی ، تولید مواد غذایی و صد البته حفظ سلامت انسان برنامه ریزی شده است.

البته محافظت از محیط اطراف انسان را نباید از حوزه اهداف این علم خارج کرد. چون در نهایت همه چیز به انسان ختم می شود.

مزارع عمودی : این روش نوعی سمت و سوی دادن به توسعه کشاورزی در محیط شهری است که به صورت عمودی انجام می گیرد. در این روش جدید ، گونه های گیاهی و جانوری در آسمان خراش های بزرگ که به همین خاطر ساخته شده اند یا آسمان خراشهای چند منظوره ، پرورش داده می شوند. فناوری های مشابه به فناوری مورد استفاده در خانه های شیشه ای در این روش به کار گرفته می شوند. به عنوان مثال برای رشد و پروش بیشتر گیاهان، در کنار نور طبیعی از سیستم های روشنایی با مصارف کم نیز برای تقویت آنها استفاده می گردد.

فناوری های جدید کشاورزی - حیطه مهندسی کشاورزی

از مزایای این روش می توان به حذف محدودیت ها زمانی و مکانی چون برداشت محصول در همه فصول سال اشاره کرد. محافظت از محصولات در شرایط بد جوی ، خود کفا شدن شهرها در تولید محصولات مورد نیاز خود و همچین کاهش هزینه های حمل و نقل از مزایای دیگر آن به شمار می آید.

کلمات کلید: فناوری های جدید کشاورزی، مهندسی کشاورزی ، اکوسیستم بسته ، مزارع عمودی ، زیست شناسی مصنوعی .

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب