در استفاده از فیلتر دیسکی به چه نکاتی باید توجه نمود؟

فیلتر دیسکی

اصولا کلیه فیلترها یا صافی ها با جداسازی ذرات ریز شن و ماسه از آب ورودی به یک سیستم آبیاری یا آبرسانی، باعث افزایش عمر شیر فلکه ها، الکتروپمپ، شیرهای هواگیری، شیرهای یک طرفه، … و همچنین سایر قطعات مکانیکی موجود در شبکه می گردد.

فیلتر های دیسکی که با نام فیلتر ثانویه نیز شناخته می شوند، ساختمان بسیار ساده ای دارند و معمولا صفحات مشبک توری آن ها از جنس پلاستیک ساخته می شوند و در صورت استفاده به جا و درست، دارای بیشترین راندمان تصفیه می باشند. فیلتر دیسکی برای جداسازی شن های خیلی ریز و مقادیر کم جلبک کاربرد دارد و مقادیر متوسط جلبک ها می توانند به سرعت دیسک ها را مسدود کنند.

فیلتر دیسکی شامل تعدادی صفحات حلقوی لاستیکی هستند که سطح آن ها دارای شیار می باشد. این صفحات روی هم چیده شده و داخل یک محفظه قرار می گیرد. آب پس از ورود به محفظه مجبور به عبور از لابلای صفحات دیسکی می شود. عبور آب لابلای این صفحات باعث می شود که ذرات معلق موجود در آب مانند جلبک ها، مواد آلی و رسوبات کلوئیدی در شیارهای موجود روی صفحات به دام افتاده و آب زلال از بین دیسک ها خارج شود. اندازه شیارها درجه تصفیه آب را مشخص می کند. با توجه به سایز شیارها که اندازه آن ها می تواند بین ۴۰ تا ۶۰۰ مش (mesh) متغیر باشد، فیلتر دیسکی قادر خواهد بود ذراتی با قطر ۲۵ تا ۴۰۰ میکرون را از آب خارج کند.

نکات قابل توصیه در استفاده از فیلتر دیسکی

شستشوی فیلتر دیسکی معمولا زمانی انجام می شود که اختلاف فشار بین ورودی و خروجی فیلتر، بیشتر از حداکثر مقدار درج شده در بروشور شرکت سازنده شود (معمولا حدود ۴ متر).

در شستشوی دستی فیلتر دیسکی موارد زیر بایستی رعایت شود:

– شیرهای ورودی و خروجی صافی بسته شوند.

– شیر تخلیه انتهایی فیلتر دیسکی را باز کرده تا آب داخل آن خارج و فشار داخل فیلتر صفر شود. در غیر اینصورت ممکن است درپوش پرت شود.

– درب فیلتر باز شود.

– دیسک ها از محفظه فلزی بدون اینکه به آن ها آسیبی برسد با احتیاط خارج شود و در محلول آب و شوینده در دمای ۳۵ تا ۴۰ درجه سانتیگراد به مدت ۱۵ دقیقه نگه داشته شود. سپس به وسیله آب معمولی و برس پلاستیکی سطح دیسک ها تمیز شود.

– قبل از قرار دادن دیسک ها در محل محفظه فلزی خود، حتما دقت شود در زیر و یا روی واشر لاستیکی کف استوانه، مواد خارجی مانند شن باقی نمانده باشد.

– فیلتر دیسکی در مقابل جلبک بسیار حساس بوده و سریعا مسدود می شوند. به همین علت در آب های حاوی جلبک، بایستی شستشوی آن ها زودتر انجام شود.

– در چاه هایی که برای بالا کشیدن آب از شافت و غلاف استفاده شده است، روغن استفاده در روانکاری قطعات شافت و غلاف، همراه آب به سیستم فیلتراسیون وارد شده و باعث گرفتگی سریع فیلتر دیسکی می شود.

– برای جلوگیری از ورود روغن به سیستم های آبیاری توصیه می شود، استخر ذخیره کم آب شود و روغن های روی آب به گونه ای از استخر خارج شود.

کلمات کلیدی: فیلتر دیسکی ، فیلتر توری ، دیسک ، فیلتر دیسکی دستی

گروه: آبیاری
یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب