مدیریت آبیاری در مزارع گندم

مدیریت آبیاری آبیاری مزرعه گندم

در ایران بیش از ۹۰ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی انجام می شود و محصول گندم به علت مصرف بالای نان در کشور از نظر سطح زیر کشت در رتبه ی اول قرار دارد.

با این وجود روش آبیاری گندم بسیار حایز اهمیت است .

به نظر شما بهترین شیوه برای آبیاری گندم چیست ؟ با توجه به کمبود منابع آبی کشور آیا آبیاری سطحی می تواند پاسخگوی این حجم از تولید محصول باشد ؟ یا بایستی از روش های تحت فشار استفاده نمود ؟

مراحل نیاز آبیاری گندم

– خاک آب (قبل از کاشت و جوانه زنی)

– پنجاب (از زمان سبز شدن تا تکمیل پنجه زنی)

-مرحله ساقاب (ساقه رفتن)

– مرحله سنبله رفتن (خوشاب)

-گل آب (مرحله گلدهی و خوشه دهی یا آبیاری قبل از گلدهی)

آبیاری نواری

در آبیاری نواری گندم ، نوارهایی به شکل مستطیل به طول ۱۰۰ تا ۴۰۰ متر و عرض ۳ تا ۳۰ متر ایجاد می شود که وجه مشخص این نوار ها ، طولانی و باریک بودن آن هاست. در این روش ، آب در ابتدای نوار جریان یافته و در حین پیشروی در طول نوار به خاک نفوذ می کند . مقدار جریان باید طوری باشد تا زمان لازم برای جذب آب مورد نیاز گیاه در انتهای نوار را تامین کند و سپس آب ورودی نوار قطع شود . برای جلوگیری از جاری شدن آب و افزایش راندمان ، می توان انتهای نوار را بست یا رواناب را به ابتدای مزرعه پمپاژ کرد .

به طور کلی موارد زیر از عوامل اصلی کاهش راندمان آبیاری نواری به شمار می روند :

۱- عدم رعایت نیاز گیاهی و زمان آبیاری

۲- به کارگیری مقدار جریان نامناسب

۳- آماده سازی ناقص زمین

۴- یکدست نبودن نوع خاک نوار

۵- عدم رعایت شیب

آبیاری کرتی

یکی از روش های آبیاری گندم در ایران با توجه به کوچک بودن قطعات ، آبیاری کرتی است . سطح اراضی به تسطیح زمین بستگی داشته و معمولا تا یک هکتار در نظر می گیرند . ولی برای سطح بزرگ تر ، باید تسطیح دقیق باشد . این روش آبیاری برای خاک های با شدت نفوذ پذیری کم تا متوسط و با شیب یکنواخت و کم مناسب است .

آبیاری قطره ای (تیپ)

یکی از بهترین طرح ها برای افزایش راندمان تولید گندم که در مراکز تحقیقاتی هم تایید شده ، آبیاری قطره ای تیپ است . این روش هر چند از نظر هزینه کمی بالاتر است اما با انتخاب ۷۰ سانتی متر فاصله نوار ها ، ۹۰ متر طول لترال ها  و ۲۰ سانتی متر فاصله سوراخ های آبده بالاترین راندمان را خواهیم داشت .

آبیاری بارانی

در مناطق گرم و خشک با تبخیر تعرق بالا و بادخیز با سرعت بیش از ۴ متر در ثانیه ، به دلیل تلفات تبخیر و باد بردگی زیاد ، روش های آبیاری بارانی کاربرد ندارد . ولی اگر تبخیر تعرق متوسط یا پایین و باد هم کم باشد ، بهترین روش آبیاری بارانی است . اما اگر هدف ، افزایش راندمان باشد بهترین حالت آبیاری ، تیپ می باشد.

یک کامنت

با سلام
لطف می کنید در مورد آبیاری نواری گندم بیشتر توضیح بدهید؟
فاصله نوارها از یکدیگر چقدر باید باشد؟

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب