معرفی کتاب طراحی سیستم های آبیاری قطره ای

کتاب طراحی سیستم آبیاری قطره ای

کتاب طراحی سیستم های آبیاری قطره ای تالیف جناب مهندس امین روشنی توسط انتشارات آموزش و تروج کشاورزی در سال ۱۳۹۲ چاپ و روانه بازار گردید.

در زیر قسمت هایی از مقدمه کتاب آمده و همچنین در انتها فایل پی دی اف ۵۰ صفحه اول این کتاب جهت دانلود قرار داده شده تا آشنایی اولیه با این کتاب پیدا کنید.

بخش عمده ای از منابع آب قابل دسترس کشور برای آبیاری در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار میگیرد و ضرورت دارد با برنامه ریزی دقیق و اجرای روشهای آبیاری تحت فشار که دارای راندمان بیشتری هستند از آب قابل دسترسی حداکثر استفاده را ببریم. بطور کلی ضرورت طراحی و اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار بر هیچ کس پوشیده نیست و از مهم ترین مزایای روش آبیاری قطره ای می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

در آبیاری قطره ای به دلیل این که قسمتی از زمین آبیاری شده و بقیه خشک باقی می ماند علف هرز کمتری رشد میکند. به همین دلیل نیاز کمتری به نیروی کارگری برای دفع علف های هرز می باشد. چون همه قسمت های باغ یا مزرعه خیس نمی شود، لذا عملیات کشاورزی راحت تر انجام می شود. کود و مواد شیمیایی(مثل قارچ کش،نماتد کش،علف کش،آفت کش و هورمون های رشد) را میتوان به وسیله مخزن کود در اختیار گیاه قرار داده و به این ترتیب هزینه ها را کاهش داد.

 در این روش به علت  این که آب تبخیر نمی شود، در زمین فرو نمی رود و به صورت هرز آب هم از مزرعه خارج نمی شود، در مصرف آب صرفه جویی شده و امکان به زیر کشت بردن زمین های زیادی فراهم می شود. و مزایای دیگری می توان برای آبیاری قطره ای برشمرد.

با توجه به این مطالب طراحی و اجرای این روشهای آبیاری از اهمیت خاصی برخوردار است. به منظور آشنایی دانشجویان کشاورزی و بویژه رشته های آب و آبیاری و همچنین آشنایی فارغ التحصیلان و داوطلبان فعالیت در زمینه طراحی این سیستم ها تصمیم به تهیه و تالیف کتاب حاضر گردید. این کتاب در راستای دوره های آموزشی طراحی و اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار، که توسط سازمانهای نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و سایر مراکز آموزشی و دانشگاهی کشور برگزار گردیده، به عنوان بخشی از درس آبیاری قطره ای جهت آشنایی داوطلبان و دانشجویان تدوین شده است. هرچند شاید نکات کامل طراحی این سیستم اینجا ذکر نشده است ولی مطالب آن به گونه ای ساده و قابل درک بیان شده است تا دانشجویان با این سیستم ها آشنایی پیدا نموده و با مطالعات بیشتر و طراحی عملی پروژه های مختلف آگاهی بیشتری کسب نمایند.

کتاب حاضر به گونه ای  تدوین شده است که بتواند مورد استفاده کلیه کارشناسان کشاورزی علاقمند به آشنایی با سیستم های آبیاری قطره ای هستند قرار گیرد. و از طرف دیگر مراحل طراحی به گونه ای منظم و پشت سر هم ارائه شده است تا کارشناسان طراح بتوانند براحتی برای  طراحی پروژه ها از آن استفاده نمایند.در قسمت ها مختلف کتاب سعی شده است حتی المقدور مطالب مفید ارائه شود و از توضیحات اضافی و خسته کننده پرهیز شود.

برای دانلود ۵۰ صفحه اول این کتاب بر روی آیکون روبرو کلیک نمایید.    Adobe-Acrobat-Reader-256x256

گروه: آبیاری
یک کامنت

بسیار عالی

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب