مقوله رنگ در محصول شیلنگ چه اثری دارد؟

درجه بندی شیلنگ شیلنگ پی وی سی PVC رنگ شیلنگ لایه شیلنگ ماده پی وی سی داراکار آبیاری رنگ بندی ایجاد انگیزه

یکی از پارامترهای موجود در محصول شیلنگ مقوله رنگ بندی در لایه ها، مخصوصا رنگ سطح آن می باشد. از دید ظاهری فقط شاد بودن رنگ ها و زیبایی ظاهری و چشم نواز بودن آنها، به ذهن انسان خطور می کند اما رنگ ها در ساختار شینلگ، هدف هایی دارند که در این نوشته به برخی از آنها می پردازیم.

شینلگ ها به عنوان ابزار انتقال آب، امروزه بسیار پر کاربرد شده اند. این محصول از طیف وسیعی از رنگ ها برخوردار است و اثر این رنگ ها به قدری با خود محصول عجین شده است که تفاوت یک برند با برندهای دیگر یا نوع شیلنگ های یک شرکت با سایر محصولات آن را از طریق رنگ آن می توان تشخیص داد.

از دلایل انتخاب یک رنگ خاص برای یک شیلنگ ویژه ، می توان موارد زیر را برشمرد:

الف- دما: یکی ازمسائلی که که در انتخاب رنگ اثر می گذارد دما است. هر چه رنگ محصول روشن تر باشد دمای کمتری را به خود جذب می کند و محصولات شفاف دما را از خود عبور می دهند.

ب- آشکار یا پنهان بودن : هر چه شیلنگ به رنگ محیط نزدیک تر باشد فرایند استتار بهتر انجام می شود. به همین خاطر در جایی که قرار است شیلنگ آشکار باشد باید از رنگ های متضاد استفاده گردد و در جایی که پنهان بودن مهم است استفاده از رنگ های مشابه یا شفاف موثرتر است. مثل استفاده از شیلنگ شفاف برای کولر و شیلنگ های نارنجی یا زرد رنگ در مزارع سبز.

ج- التهاب رنگ: در شیلنگ های آتش نشانی از رنگ قرمز یا نارنجی استفاده می شود. این رنگ باعث می شود که شیلنگ ،هنگام استفاده در محیط گرم ملتهب تر به نظر بیاید و هنگام اطفاء حریق مشخص باشد تا در اثر سهل انگاری درون شعله های آتش نیافتد.

د-درجه بندی شیلنگ ها: یکی از راه های درجه بندی شیلنگ ها می تواند راه رنگ بندی آنها باشد. این موضوع را می توان به صورت استفاده از یک طیف خاص رنگ نشان داد. مثل طیف رنگ قرمز روشن تا تیره کبود. در این مثال می توان قرارداد کرد که هر چه رنگ محصول، تیره تر می شود مقاومت آن بیشتر و انعطاف آن کمتر می گردد . البته این فقط یک مثال است.

ه- ایجاد انگیزه: انسان ذاتا به رنگ های شاد و روشن علاقه بیشتری دارد تا رنگ ها مات و گرفته و تیره. به همین خاطر استفاده از رنگ های شاد و روشن در ایجاد انگیزه و دل و دماغ برای کار کردن مخصوصا برای افرادی که زیاد با شیلنگ ها در ارتباط هستند بسیار موثر است. انسان رغبت بیشتری برای کار با شیلنگ های صورتی یا سبز کمرنگ دارد تا شیلنگ های قهوه ای یا زرد مات.

و-پی گیری مسیر و شدت سیال: استفاده از شیلنگ های شفاف که مایع درون آن مشخص است در پی گیری مسیر و شدت آن به کاربر کمک می کند تا در صورت قطعی یا شدت بیش از حد سیال، در پی چاره باشد.

ز- براق بودن شیلنگ: برخی از رنگ ها نسبت به سایر آنها، هنگام استفاده در لایه بیرونی شیلنگ، براق تر به نظر می رسند. البته می توان به صورت عمدی نیز آنها را براق کرد. این موضوع هم باعث انعکاس نور و پرتوهای مضر می شود تا به بدنه شیلنگ آسیب کمتری وارد کنند و هم به زودتر پیدا شدن شیلنگ در مناطق گسترده مثل مزارع کمک می کند.

گروه: آبیاری
یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب